Hoe geef je met je bestek aan, dat je klaar bent met eten?

Leg je dan je bestek kruislings of naast elkaar op je bord?
(Bijv. in restaurants)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
52.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk ,je krijgt gelijk 10 antwoorden in 2 minuten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deirdre, ja, leuk dat zoveel mensen dit weten.. etiquette is niet alleen voor oma's. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie vraag ben beniewd naar de antwoorden, zo te zien staan er al veel verschillende grappig dat het op zoveel manieren wordt gedaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen Loenie heeft gelijk, mes en vork op 10 voor half vier,
mes boven de vork en het heft uiteraard naar rechts.

Het beste antwoord

Volgens de etikette leg je dan je mes en vork naast elkaar op 'tien voor half vier', waarbij het mes boven met de kartels naar beneden ligt en het vork eronder.
Je servet leg je opgevouwen aan de linkerkant van je bord.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je mag je mes ook in de vork plaatsen, dan schuift het niet van je bord als de serveerster of ober hem oppakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Kruislings over het bord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
naast elkaar.

Toegevoegd na 41 seconden:
met de meszijde naar binnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk naast elkaar op het bord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je legt het bestek dan naast elkaar schuin op het bord. Kruislings leggen betekent dat je nog niet genoeg hebt gegeten.
Amadea
13 jaar geleden
Naast elkaar. Kruislings betekend dat je nog trek hebt en meer wil eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je legt het naast elkaar op je bord, alles steekt dezelfde kant uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast elkaar, met kruislings geef je aan dat je nog meer wilt eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
naast elkaar op het bord.
kruislings (of uiteinde leunend aan rand) is als je pauzeert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je legt de vork en het mes diagonaal in je bord neer van linksboven naar rechtsonder, om maar even de richting aan te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heb ik gevonden:
Leg mes en vork als u klaar bent in de (twintig over vier) positie, met het mes aan de buitenkant en de vork aan de binnenkant. Of leg het bestek naast elkaar in het midden van uw bord, de vork met de tanden naar beneden, en het mes rechts, met de snijkant naar de vork toe.

Kruiselings schijnt niet te horen, ook niet naast je bord.
Overigens denk ik dat de meeste obers wel snappen dat je klaar bent als je bord leeg is, je bestek ergens ligt en jij ontspannen aan tafel zit te kletsen. Dat bestek geloven ze dan wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gekruist geef je aan dat het niet gesmaakt heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon alle bestek die je hebt in het bord neerleggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb geleerd om mijn bestek met de scherpe kant van de mes enzo naar binnen schuin de punt naar boven, dus tien voor half. en dan rechts onder de onderkant van je bestek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vork neerleggen schuin (van linksboven naar rechtsonder). Rechts daarvan mes neerleggen (ook van linksboven naar rechtsonder). (Mes met snijkant naar links).

Inderdaad mag je, voor t gemak van degene die je bord af komt halen, het met ook in de vork leggen (met snijkant naar onder in de vork).