Wat is nou gezonder? Broodje doner, kapsalon of een patat super?

Voor de mensen die niet weten wat een patat super is.
hele laag patat met 2 frikadellen, en satésaus + een bak majonaise met uitjes.

Toegevoegd na 23 minuten:
Laten we het zo zeggen.. omdat mensen het vervelend vinden dat ik gezond heb geplaatst bij mijn vraag..
Wat is dus het MINDER slecht voor je

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
97K

Het beste antwoord

By far het boordje doner. Dat je eventueel kunt verpesten door er echt wel een hele grote emmer knoflooksaus overheen te gieten.

Brood zelf levert niet zo veel calorieen, en is een goede basis van een gezonde maaltijd. Het vlees is idealiter gegrild en tegenwoordig vaak kalkoen (!) dat relatief mager is. (Echt lamsvlees is wat vetter). Daarnast komt er nog een berg groente over heen, en tot hier heb je een gezonde, redelijk uitgebalanceerde maaltijd, zij het dat er voor de doorsnee voilwassenen iets te veel vlees in zit. Met knoflooksaus voeg je wat extra vet toe, met rode saus wat meer suiker. Matig met saus dus.

Patatje Super en Patat Kapsalon heb ik beiden moeten opzoeken want ik kende ze allebei niet- en terecht, zie ik al.
Dit zijn beiden gerechten die in de basis al ongeveer vier tot zeven keer de gezonde hoeveelheid patat bevatten voor een doorsnee maaltijd voor een volwassene, overgoten en gelardeerd door eveneens gefrituurde vleswaren met een hoog vetgehalte en overgoten met door vet en suiker doordrenkte sauzen en leveren al snel de calorieen voor vier maaltijden, maar absoluut niet de voedingswaarde.

Een normale gezonde warme maaltijd bevat ongeveer 700 calorieen (500-1000)
Een patatje Kapsalon bevat er 1800 - dat is ongeveer wat veel mensen over een hele dag mogen hebben als je er een drankje bij neemt
Een patat Super bevat minimaal 1800 calorieen, meer als je een grote bak hebt. (Dat is het lastige met deze twee gerechten ; ze zijn niet overal exact hetzelfde).

Dat geldt ook voor een broodje doner, dat met Turks brood op ongeveer 800-1200 kalorieen komt. Maar de samenstelling is als je de groente niet weglaat wel beduidend gezonder. Echter ook niet om dagelijks als tussendoortje weg te tikken.

Toegevoegd na 5 minuten:
Gezonder is in deze een erg groot woord, Ik zou liever spreken van iets minder ongezond.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En let op : het ene broodje doner is het andere niet he ? De patatjes zijn bijna zonder uitzonderingen grote bakken met bijna een kilo " voer" , die heb je bij mijn weten niet in ' kinderformaat' .
.
Maar hier bij de donerzaak kun je bijvoorbeeld kiezen uit klein - medium - groot, waarbij het grote broodje bijna het dubbele weegt (en dus ook levert) van het kleine. Naast samenstelling is ook portiegrootte van belang. En ook " klein" is altijd al groot genoeg of te groot voor 1 maaltijd voor een doorsnee volwassene. Medium en groot zijn dus altijd ongezondere keuzes.
Ritsuka
9 jaar geleden
wat een gigantische maaltijd is dat eigenlijk dan, ik wist niet dat er zoveel in zat.

Andere antwoorden (2)

Over gezonder kun je niet echt spreken. Meer over wat is iets minder slecht ;)

Aangezien er bij een kapsalon nog een laag salade overheen gaat kun je stellen dat dit wat minder slecht is dan patat super. Een broodje döner is dan nog weer wat minder slecht omdat daar in plaats van patat een broodje bij zit. Dus als ik zou moeten kiezen zou ik de doner nemen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Een broodje Doner Kebab bestaat uit 1100 calorieën
Kapsalon 1.800 calorieën

Een patatje super wordt niet specifiek vermeld. Maar een patatje oorlog met twee frikandellen is samen ongeveer 1100 calorieeen. Maar dan heb je een gewone (kleine patat) Een patat super is groter.

Dus dan zou qua calorieeen de kapsalon het slechtste zijn. En qua vitaminen de patat super ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Laat je NOOIT misleiden door de sla ; dat doet elk gerecht er gezonder uitzien, waardoor mensen er met boter en suiker intrappen. Het broodje doner blijft ook zonder groente het minst erg. Je vergeet bij het patatje super dat er TWEE (soms drie) normale porties patat in gaan en navenante hoeveelheden saus. Het dubbele is geen uitzondering.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Ten eerste: het ligt aan de hoeveelheden voedsel die je krijgt. Per zaak verschilt dat nogal. Ik ga daarom uit van gemiddelden. Het is dus wel appels met peren vergelijken. Wil je een echt goed antwoord, dan moet je drie porties van de genoemde maaltijden kopen, de verschillende producten scheiden en apart wegen. Alleen dan kom je tot een goed antwoord.

Een patatje super komt uit op 1386 kcalorien. Ik ben uitgegaan van 2 frikandelen, een portie frites, 100 gram pindasaus en 50 gram fritessaus.

Een broodje doner bevat 1100 kcal.

Een kapsalon bevat 1800 calorien.

Als je het alleen hebt over kcalorien, kun je dus het beste een broodje doner eten. Maar het vetpercentage kunnen we niet meten, dus het blijft een magere stelling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Ritsuka
9 jaar geleden
maar het is vaak een grotere portie friet
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Soms wel, maar soms ook niet, Ritsuka. Bij "mijn" snackbar bijvoorbeeld is het een gewone portie met de snack erbij. Er zijn ook snackbars die maar 1 frikandel erbij serveren. Wikipedia is er ook duidelijk over. Maar zoals ik al aangaf in mijn antwoord, het aantal kcalorien is pas duidelijk als je de hoeveelheid friet, saus en snacks weet.