Waarom zit er bloem in cake?

Voor een presentatie moeten we dit weten.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
3.2K
Amadea
8 jaar geleden
Hoe wil jij dan zónder bloem een stevige structuur bereiken?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, dat vraag ik niet. Ik vraag wáárom het stevig wordt van bloem.
Amadea
8 jaar geleden
Ik probeer jou te leren nadenken, zodat je zélf het antwoord op deze huiswerkvraag kunt ontdekken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@acadinplusklas Nee, dat vraag ik niet.
Dat vraag je wel. Althans je vraagt een hele open vraag, waarop het antwoord om een stevige structuur te bereiken een prima antwoord is. Ik vraag wáárom het stevig wordt van bloem.
Dat vraag je iig niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amandea duidelijk dat jij verwacht dat alleen kinderen presentaties houden. Wie zegt dat het een huiswerkvraag is? Je moet 16 zijn om een account te hebben. En misschien is het wel voor een sollicitatie, want mijn ex moest een soortgelijke presentatie houden.
Amadea
8 jaar geleden
@Butterfly: omdat vraagsteller het woord 'klas' in de gebruikersnaam heeft staan, en er staat dat "we" dit voor een presentatie moeten weten concludeer ik dat de opdracht voor school is. Het lijkt mij uitermate onwaarschijnlijk dat iemand die solliciteert (voor een functie als banketbakker dan vermoedelijk) niet zou weten waarom er bloem in cake zit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@acadinplusklas
Je schrijft bij de opmerkingen dat je vraagt "wáárom het stevig wordt van bloem". Maar in de eigenlijke vraag vraag je heel iets anders ;-)

Antwoorden (1)

De hoofdfunctie van bloem in cake is dat bloem het deeg binding geeft. De gluten in de bloem geeft het deeg de luchtigheid, de structuur en elasticiteit. De bloem zorgt er als laatst ook nog voor dat vloeibare ingrediënten worden opgenomen en niet meer kunnen uitvloeien.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bloem versus meel:
Je hebt bloem en meel, beide zijn niet hetzelfde en haal ze dan ook vooral niet door elkaar wanneer je aan het bakken slaat. Zowel meel als bloem is gemaakt van gemalen graansoorten. Zonder al te technisch te worden: wanneer de graansoorten worden gemalen ontstaat er meel. In meel zijn de kiemen en zemelen nog aanwezig waardoor meel vaak grover aanvoelt dan bloem. Wordt de meel echter nog verder gezeefd en worden de kiemen en zemelen eruit gehaald, ontstaat er bloem. Bloem is dus een stuk zachter van textuur en dankzij het verwijderen van de kiemen en zemelen ook een stuk witter van kleur dan meel. Bloem bevat dan ook minder vezels. Bloem betere bakkwaliteiten waardoor het veelal gebruikt wordt bij het maken van koekjes en cake. Meel daarentegen wordt weer vaak gebruikt voor de bereiding van brood en pannenkoeken.
SimonV