Gebruiken Chinees restaurants Plofkip in hun gerechten?

Zijn er ook keurmerken voor restaurant die wel of geen plofkip verwerken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (3)

"DE"plofkip bestaat niet,maar is een begrip.Dat houdt in dat de kip onder dieronvriendelijke omstandigheden geleefd heeft.Er is met geen enkele zekerheid iets te zeggen of Chinees restaurants, in het algemeen wel of niet vlees van welk soort kippen en hoe die gehouden zijn .Er zijn wel keurmerken voor vlees en ook voor kip,maar aangezien "plofkip een fantasie benaming is, komt dat in de beschrijvingen niet voor.
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Plofkippen zijn kippen die zo gefokt zijn, dat ze al heel snel aan overgewicht lijden, wat de weken dat ze leven nog ellendiger maakt. Lees het verhaal van Winnie eens, een gerde vleeskuiken.
http://www.piepvandaag.nl/winnie-een-gered-vleeskuiken/
Als ik ervan uit ga dat je met "plofkip" de goedkoopste kip bedoelt die te koop is, dan is de kans daarop groot. Er zijn maar relatief weinig bedrijven, die kwalitatief goede produkten kopen. Afgezien van een goede basis [kwaliteit] wordt er niet zo zeer mee gesjoemeld als wel door gebruik van veel kruiden een betere smaak verkregen.
Een voorbeeld: wanneer je gebakken vis koopt, volgt hier altijd de retorische vraag "viskruiden erop?" en dan moet je snel zijn om nee te zeggen, voordat het er al op gestrooid is uit een grote bus . Als je dan uitlegt dat je graag de vis wilt proeven in plaats van de kruiden [!] krijg je een begrijpende grijns ...
Die truc wordt overal toegepast, goedkope basis, veel kruiden en geen haan die er naar kraait.
Overigens is het de vraag of kleine restaurants/eetcafé's het zouden overleven als ze het anders deden?

Hetzelfde als met eieren.
Een deel van de bevolking koopt trays met 20 of 30 eieren voor heel weinig. Een ander [groot] deel van de bevolking koopt "scharrel"eieren en een klein deel van de bevolking koopt biologische eieren.
Het is gedeeltelijk afhankelijk van het inkomen, maar veelal van "niet weten" of simpelweg "niet geïnteresseerd" zijn.

Antwoord

Jazeker en niet alleen Chinese restaurants, maar ik kan het niet bewijzen.

Toegevoegd na 11 uur:
Ik vergat iets wat toch wel heel belangrijk is: Ve-tsin .

Dit is een smaakversterker die in de Aziatische keuken veel gebruikt wordt . Ook in de Europese keuken wordt het regelmatig toegepast. Met name in producten als soepen, maggi- en aromablokjes, kant- en klaar gerechten.
Het is een van de E-nummers [ E-621 ] en uit onderzoek blijkt: Ve-tsin versterkt het hongergevoel [leidt tot overgewicht], schildklier gaat trager werken [overgewicht], kan tot ouderdomsdiabetes leiden, kankerverwekkend zijn en giftig voor de hersenen zijn.
Je kunt daarom het beste ve-tsin uit de keuken verbannen en liefst ook alle voedingsmiddelen met E621 uit je winkelwagentje!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
kruiden? waren het maar vooral kruiden, helaas ook veel smaakversterkers e.d.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nog bedankt @Jackd, was dit totaal vergeten!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Had de toevoeging gezien, voor het antwoord zelf al een +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@jodokus52: je informatie over de trays is inmiddels een beetje verouderd volgens mij. In supermarkten worden alleen nog scharreleieren verkocht. Eieren van koloniekippen worden verwerkt door de voedselindustrie. Zie http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/eicode.aspx Nou stelt een scharrelei qua dierenwelzijn niet veel voor en wordt er daarnaast ook regelmatig mee gefraudeerd, dus de vraag is hoe goed dit nieuws eigenlijk is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@sandokan Of de informatie in mijn antwoord verouderd is, is heel persoonlijk . Het zal je verbazen, of niet dus, wat mensen wel en/of niet weten .
Alleen al het feit dat jij alleen maar uitgaat van supermarkten zegt genoeg .
Vergeet echter niet de zogenaamde toko's waar steeds meer mensen ook meer andere boodschappen halen . Hier vind je hele hoge stapels van trays met goedkope eieren die per 20 [ soms 30 ] tegelijk verkocht worden . En ook op de markt staan veel groente kramen die ook eieren verkopen . Eieren zijn gestempeld met 0 - 1 - 2 - 3 , dus dit geeft al aan dat er niet alleen nog scharreleieren* verkocht worden. Biologisch, vrije uitloop, scharrel en legbatterij [of kooi-] eieren zijn in de winkel/toko/supermarkt/markt te koop. http://www.kro-ncrv.nl/derekenkamer/seizoenen/seizoen-8-2014/30-133390-13-11-2014/290-87237-wat-betekent-de-code-op-een-ei *scharreleieren*
Jarenlang werd hiermee gerommeld/gefraudeerd, inhoudende dat legbatterij eieren verkocht werden als scharrel [ daar werd dus meer geld op verdiend ], maar misschien nog erger is dat het begrip "scharrel" eigenlijk niets voorstelt qua diervriendelijkheid. Het klinkt leuk maar betekent dat een kip met heel veel te veel andere kippen in een hele grote "schuur" leeft. Ze zien nooit daglicht, leven dus in kunstlicht en hoewel "vrij" of liever "los" dan toch met veel te veel soortgenoten op de vloer van de schuur [ in de video "stal" genoemd ] Vrije uitloop klinkt al stukken beter, maar het beste is uiteraard gewoon biologische eieren te kopen. Er zijn ook nog rondeel eieren die beter dan scharrel zijn, maar niet biologisch mogen heten omdat ze niet aan alle wettelijke eisen voldoen . http://ikbenirisniet.nl/2014/07/10/de-kip-en-het-ei/ Een tijdje geleden kocht ik op de markt eieren. Bij thuiskomst zag ik dat er geen stempels op stonden en dat mag dus niet in Nederland .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een beetje flauw, @jodokus52, want jij begint zelf over het aandeel mensen dat (scharrel)eieren koopt. Dat aandeel is groot, want de meeste mensen doen hun boodschappen niet bij een toko, maar bij de supermarkt. Dat is geen aanname van mijn kant, maar een keihard feit. Bovendien zijn legbatterijen per 2012 verboden. Een legbatterij is niet hetzelfde als een kooi. De stapjes die worden genomen zijn klein, te klein naar mijn smaak, maar met de ontwikkelingen negeren komen we ook niet veel verder. Wat is het nut om de informatie die al in de door mij toegevoegde link zat en in mijn bijdrage nog eens te dupliceren?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je haalt het uit de context Ik zeg niet wat jij nu beweert, lees het nog maar eens : >>>>>Een deel van de bevolking koopt trays met 20 of 30 eieren voor heel weinig. Een ander [groot] deel van de bevolking koopt "scharrel" eieren en een klein deel van de bevolking koopt biologische eieren .<<<<< De link had ik over het hoofd gezien, maar dat doet er niet zo toe, in mijn reactie had ik die informatie ook nodig . Stap eens bij jou in de buurt bij verschillende toko's binnen en kijk naar het aanbod "eieren" .. dat zegt genoeg . Verder kun je alles wat je zelf niet weet gewoon niet geloven, inderdaad, maar iets aannemen van een ander kan ook . Je ziet maar, dit was 't . Ik heb 't wel gehad nu :-))
Echte aziaten hebben over het algemeen helemaal niets met het welzijn van dieren. Het feit dat zij weinig last van de crisis hebben ondervonden, komt omdat zij relatief lage prijzen voor hun maaltijden hanteren en dat zegt al genoeg.
Zouden zij alleen biologische kippenvlees gebruiken, dan zouden ze de meerprijs tegenover een goedkope watergevulde plofkip ook door moeten berekenen aan hun gasten en normale Aziatische restaurant hebben vrijwel overal eenzelfde prijsindicatie voor hun gerechten.

Uiteraard zijn er Chinese restaurants die duurdere prijzen hanteren. Meestal is de hele ambiance dan luxer en de bediening zeer voorkomend en attent. Soms is het eten er ook veel lekkerder, beter van structuur of geuriger. Dat zou een indicatie kunnen zijn dat ze daadwerkelijk aandacht voor hun producten hebben en ook kwaliteit willen serveren. Je zou er dan vanuit kunnen gaan dat zij geen plofkip zullen inkopen.

Jammer genoeg kan je het niet meteen zien of proeven, omdat de meeste Aziaten wel weten hoe je ook een plofkip mals van structuur kunt laten zijn en door de vele kruidige smaken rondom de kip, kan je de kippensmaak sowieso niet echt proeven. Ook van de eerlijkheid als je het vragen zou, kan je nooit van opaan. Zeker een duur restaurant zou het nooit toegeven als het wel plofkip zou zijn!

Helaas zijn er geen controles op plofkip of de kwaliteit van het vlees in het algemeen. Er zijn alleen controles op voedselveiligheid en de hygiënische aanpak van restaurants. Een echt keurmerk voor Chinese restaurants die duiden op 'geen plofkip' o.i.d is er niet. je zou er wel vanuit kunnen gaan dat dit het geval eerder zal zijn bij een sterrenrestaurant en die zijn er ook onder Chinese restaurants. De Michelinbeoordelers zijn erg kritisch en die onderscheiden wel een verschil in kwaliteit van aangeboden maaltijden/producten.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
" Echte aziaten (sic) hebben over het algemeen helemaal niets met het welzijn van dieren. " Tsss.... Wat ie een "echte" Aziaat? En als Aziaten zo weinig met dierenwelzijn hebben, hoe komt het dan dat de meest dieronvriendelijke productiemethoden met betrekking tot kippen en kalveren (kist-) en varkens (-flat) worden gebruikt in Nederland en de Verenigde Staten? Of zijn dat ook Aziatische landen?
En zijn Japanners die katten vereren huichelachtig, of zijn dat geen echte Aziaten?
amc
8 jaar geleden
Echte Aziaten zijn over het algemeen de mensen in Azië die van oudsher hun cultuur aanhangen en bijv. vanuit hun tradities of geloof neushoorns en olifanten van hun hoorn of slagtanden ontdoen, massaal op walvissen jagen, haaienvinnen enz. vanwege het geloof in potentieverhogende eigenschappen of traditionele keukens. Klein voorbeeldje;http://www.volkskrant.nl/buitenland/chinees-hondenvleesfestival-gaat-inmiddels-ook-veel-chinezen-te-ver~a3677964/
Kortom, er zijn vele voorbeelden op te zoeken en te vinden vanwege het cultuurverschil dat nu eenmaal heerst tussen Europa en Azië.
Gelukkig is er nu wat meer inzicht gekomen omdat er protesten komen en gelobbied wordt. Met name China is nu ook iets meer bereikbaar geworden voor de Europeanen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je reageert helemaal niet op mijn tegenvoorbeelden, die volgens mij onderuithalen wat je zegt.
Als je mijn voorbeelden uit Nederland niet voldoende vindt, ben je dan wel eens in Griekenland geweest? Met het oog op dierenwelzijn in Europa? "Echte Aziaten zijn over het algemeen de mensen in Azië die van oudsher hun cultuur aanhangen". Waarom "over het algemeen"?
Hoe kunnen mensen iets "van oudsher" doen? Van oudsher waren er toch andere mensen dan die nu leven? Hoe hang je overigens een cultuur aan? Je haalt een artikeltje aan uit de Volkskrant, maar wat zegt dat nu helemaal. Vooral dat men in het Westen nogal hypocriet is; een hond mag je niet eten, maar een schaap, koe of varken wel. De jacht op walvissen en olifanten moet snel stoppen, maar dat heeft dan weer niets met dierenwelzijn te maken. Dan hebben de nertsen bij ons het veel slechter!
Nogmaals, vooral bij ons wordt het dierenwelzijn ernstig aangetast.