Ik probeer seizoensgebonden te koken, dus heeft er iemand veganistische receptjes met typische wintergroenten?

Zoals je al in mijn vraag kon zien...

Ik probeer milieubewust te koken, maar ik slaag er niet helemaal in om de wintermaanden op te vullen met de typische wintergroenten (vooral omdat ik hier minder vertrouwd mee ben).

Heeft er hier dus iemand lekkere veganistische receptjes met zo veel mogelijk seizoensgebonden (vergeten) groenten? Of misschien bereidingstips voor wintergroenten, die over het algemeen toch minder smaakrijk zijn. Zelf ben ik vegetariër, maar ik probeer zo veel mogelijk veganistisch te koken, omdat ik niet automatisch wil teruggrijpen naar dierlijke producten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
12 jaar geleden
http://groentefruit.milieucentraal.nl/Groente-en-Fruit-Kalender/groente-en-fruit-kalender/zoeken/formulier?utm_source=mc&utm_medium=banner&utm_campaign=groente-en-fruitkalender Hier kun je een pdf downloaden met de groente en fruit kalender, kun je precies zien per maand wat de seizoensgroenten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, zo'n lijstje heb ik al wel, maar ik weet niet altijd wat aan te vangen met de wintergroenten.
Ritsuka
12 jaar geleden
typ de volgende zoekopdracht in in google: (groente) + vegetarisch recept vul bij groente in waar je mee wilt koken. Klaar :)

Antwoorden (9)

pastinaakchips zijn lekker, en erg simpel te maken.
je schilt ze, snijdt ze in dunne plakjes en je husselt er wat olijfolie door.
in de oven op stand 4 laten garen.
wat zeezout er over en smullen maar.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook erg lekker met andere knollen trouwens, zoals bataat en aardappel.
Vegetarische hutspot;

Blokjes aardappel, plakjes winterwortel, ringen prei en ringen ui. Alles in een pan koken tot de groenten gaar zijn.
Afgieten en stampen, daarna bruine bonen uit een pot erdoor roeren. Op smaak maken met zout, peper en nootmuskaat.

Simpel winters koolgerecht;

Witte kool schaven(of snijden) in dunne reepjes en in een pan met warme olijfolie even rondom aanbakken.
Als alle kool warm is doe je er het sap van een sinaasappel bij en 1 theel. kümmel (komijn).
Met deksel op de pan 15 min. stoven.

Kastanjesoep;

Snijd in fijne stukjes; rode uien, wortel, prei, bleekselderij,
knoflook. Alles in olijfolie fruiten, ook de knoflook.
Daarna water erbij doen tot de groenten een paar cm onderstaat. Laat dit alles zeker 1 uur op een heel klein pitje koken tot er een mooie bouillon is ontstaan. Giet daarna alles in een vergiet en vang de bouillon op.
Doe peper en zout in de bouillon Rooster nu gepelde kastanjes in een koekenpan en kook ze daarna in de bouillon tot ze zacht zijn. Pureer ze vervolens tot ze fijn zijn (of neem meteen kant-en-klare kastanjepuree uit blik)
en doe ze terug in de bouillon waarin ze gekookt zijn.
Doe er een scheutje olijfolie bij en doe de groenten er weer bij. Breng alles met voldoende water aan de kook en zorg dat de soep lekker stevig wordt.Lekker met geroosterd brood of stokbrood.

Snelle perenmoes;

In grove stukken gesneden peer en appel in water met bessensap en bruine suiker gaar koken. Op smaak brengen met wat kaneelpoeder of even een kaneelstokje mee laten koken. Een scheutje citroensap is nodig om de smaak te versterken. Als ze gaar zijn met een pollepel roeren en fijnmaken. Als het te vast lijkt te worden een beetje water erbij doen.
Liefst warm serveren. Heerlijk!

Toegevoegd na 6 minuten:
Kruiden die meer smaak aan groenten geven;
dille, karwij, komijn, koreander,munt, lavas, peterselie, tijnm, nootmuskaat,peper. Kruidnagel en laurier in rode kool en zoet zure bietjes (met bruine suiker en fruitige -/wijnazijn)
Ook geven geroosterde nootjes/zaden vaak meer smaak aan een groentegerecht.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekkere recepten hoor! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook lekker stoofpeertjes en zuurkoolstamppot.. :)
amc
12 jaar geleden
Ja, ik maak ook wel eens een 'fruitige' zuurkoolstamp.
De zuurkool koken in appelsap+rozijntjes meekoken, Apart bakken in een koekenpan; geruld gehakt,paprikablokjes,augurkenblokjes. Aardappelen stampen, zuurkool/rozijntjes erdoor scheppen met de gehakt/groenten en op het laatst blokjes appel/plakjes banaan erdoor. Mijn 'mannen' hebben dit zo het liefst en ik hou ook nooit iets over!(^-^).
Geroosterde Wintergroenten.

Tussen alle kerstdiners en oudejaarshappen heb je wel eens zin in een eenvoudige doch voedzame maaltijd. En dan ook nog van seizoensgroente van eigen bodem! Dus het milieu heeft ook een beetje feest. Neem bv

1 winterwortel
1 pastinaak
1 prei
schijf pompoen
plak selderijknol
handje spruitjes
5 sjalotjes of 1 a 2 uien
4 (of meer?) teentjes knoflook
tijm
peper, zout
olijfolie

Maak alle groente schoon en snijd ze in middelgrote stukken behalve de teentjes knoflook, die blijven heel en houden hun jasje aan. Hussel alles met de olie en kruiden door elkaar in een ovenschaal en dek die af met een deksel of folie. Zet de schaal een uurtje in de oven bij 180-200 graden en schep tussendoor een paar keer om. Prik in de groente om te kijken of ze gaar zijn. Genoeg voor twee personen als hoofdgerecht met wat salade ( winterpostelein?) en voor hongerlappen een stukje brood. Voor vier als bijgerecht bij een rijst- of pastaschotel.

Eet de knoflook ook op, die is heerlijk zacht van smaak.

Zit er toevallig een venkelknol in je groentepakket dan kan die er ook in en zoete patat (bataat) in plaats van pompoen is ook lekker. Mocht er onverhoopt koolraap in je groentepakket zitten, dan is dit de gelegenheid om daar een stukje van te gebruiken. Het maakt allemaal niet zoveel uit, zolang het maar redelijk stevige groenten zijn. Denk wel aan verschillende smaken: zoet en bitter en aromatisch.

--------------------------------------------------------------------------------
Aardperensoep.

Een heerlijke cremesoep met een aparte verfijnde smaak!

Voor 4 personen
1 kg aardperen
2 veg. bouilonblokjes
ongeveer 3/4 liter water
1 of 2 teentjes (gerookte) knoflook*
2 dl slagroom of soyacuisine
versgemalen witte peper
paar druppels truffelolie

Schil de aardperen en snijd ze in plakjes. Kook ze in het water tot ze zacht zijn. Pureer in de blender, met de staafmixer of de groentezeef. Doe er de bouillonblokjes bij, knijp de knoflook door de pers erbij, doe er de room bij en de peper. Laat goed warm worden. Doe er tot slot een paar druppels truffelolie bij.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op onderstaande site staan nog veel meer lekkere recepten:

http://www.hannie.dds.nl/recepten.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pasta met Broccoli.makkelijk en lekker.een laagje olijfolie in een pan,hier een in stukjes gesneden knofloof laten bakken.gekookte broccoli erbij en een beetje fijn prakken.half glas water toevoegen,zout en peper.Je kan er eventueel ook een klein stukje van een biologisch bouillonblokje doordoen.Op een lage vlam een kwartiertje laten pruttelen,gekookte pasta erdoor en parmezaanse kaas.Je kan de broccoli ook vervangen door andere groenten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kaas is niet veganistisch, en ook niet erg milieubewust.
Je maakt verrukkelijke aardappelpuree door half aardappels, half knolselderij te gebruiken.
Bruine bonensoepen/linzensoepen kan je door te varieren met de kruiden steeds een ander smaakje geven : ipv. de 'gewone' bladselderij kan je bijv. currykruiden meefruiten met de uien en de preien, en dan verse koriander erdoor roeren. Ook stukjes appel erdoor als je currykruiden gebruikt is erg lekker.
Boerenkoolstamppot maak je lekkerder door er een vegetarisch justablet van Maggi (oa. AH) in mee te koken.
Ik gebruik wel kaas en melkproducten, en één van mijn lievelingswintergerechten is witlof (bijna) gaarkoken, op een laagje aardappelpuree leggen, dikke laag kaas erover, en dan even onder de gril.
Spruitjes zijn erg lekker gemengd met kastanjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook al zo lekker! +
Altijd lekker in de winter: pompoensoep!
Dit recept is mijn absolute favoriet: Pompoensoep met zoete aardappel van Nigella Lawson

voor 8 personen:
1 ui, grof gehakt
1 flespompoen (ongeschild), gehalveerd, van de pitten ontdaan en in stukken van 3 x 2 cm
500 g zoete aardappelen (ongeschild), in schijven van 3 cm dik
60 ml olijfolie
1 theelepel kaneel
½ theelepel nootmuskaat
1½ liter groentebouillon
125 ml marsala

Verhit de oven tot 200 °C of gasovenstand 6.

Leg de gehakte ui en de stukken pompoen en zoete aardappel op een bakplaat. Sprenkel er wat olie over en bestrooi ze met de kaneel en de nootmuskaat. Rooster ze 1 tot 1½ uur in de oven, dan moeten ze zo'n beetje zacht zijn. Haal ze uit de oven.

Pureer de groenten, terwijl ze nog warm of op kamertemperatuur zijn, in twee porties, terwijl je aan elke portie 500 ml groentebouillon toevoegt. Doe de gepureerde groenten in een pan. Laat de blender nog even draaien met nog eens 500 ml bouillon, zodat je ook de laatste restjes groenten met de bouillon in de pan kunt gieten. Je hebt nu dus 1½ liter bouillon bij de groenten gedaan.

Doe er, wanneer je je soep voor het serveren opwarmt, de marsala bij en proef of er nog zout en peper bij moet. Als de soep te dik is naar je zin, moet je er misschien nog een halve liter water door roeren.

De smaak wordt door het roosteren intensiever wanneer je pompoen roostert, kun je hem pureren zonder dat je hem hoeft te schillen.

Voor niet-veganisten:
Lekker met wat zure room of een mengsel van karnemelk en blauwe kaas erover gesprenkeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bepaalde koolsoorten, zoals de witte kool en spitskool
zijn erg lekker wanneer je ze vult met een rijst/kruiden mengsel en oprolt net als een loempia ;)

Hier een turkse recept (mijn eigen favoriet)

Benodigdheden:
- 1 middelgrote witte kool (spitskool mag ook)
- 500 gram rijst
- 200 ml olijfolie
- 5 uien (2/3 als het hele grote zijn)
- 1 el pijnboompitten
- 1 el krentjes
- 2 tl suiker
- 2 citroenen
- 1 bosje peterselie
- 1 bosje dille (gedroogd kan ook)
- zout/peper

Bereiding:
1 De uien fijnsnijden en met de pijnboompitten fruiten. De rijst ongeveer een half uurtje in warm water laten rusten, wassen en zeven. Rijst samen met de uitjes een paar min doorbakken. Water erover gieten tot de rijst er net onder staat en vervolgens de krentjes, zout en suiker toevoegen. Laten garen totdat het water opgenomen is.
2 Van het vuur nemen en de fijngesneden dille, peterselie de kruiden en het sap van één citroen erdoorheen mengen.
3 De bedorven bladeren van de witte kool afnemen en wassen. De kool in zijn geheel koken of desgewenst blad voor blad totdat ze zacht zijn.
4 Nadat de gekookte bladere afgekoeld zijn, deze in de gewenste grootte snijden. Leg wat vullen op een blad en rol het goed op. Leg wat peterselie op de bodem van een pan en daarover de koolrolletjes. 400 ml water toevoegen en op middelmatig vuur garen (ong een half uurtje).
Garneren met citroenschijfjes.

Recept Spruitjessalade:
- 1 netje spruitjes - 2 wortelen- 5/6 zwarte olijfen -
100 ml olijfolie - 50ml azijn of citroensap - 1tl suiker -
half bosje peterselie en dille - zout.

1 Maak de spruitjes schoon en kook het 5 minuten.
2 Plaats de spruites in een schaal en strooi er de fijngesneden dille overheen. Meng de citroensap of azijn samen met de olijfolie, zout en suiker en giet het over de spruitjes.
3 Was en schil de wortelen. Rasp deze vervolgens. Roerbak ze heel kort in wat olie (1 tl) en garneer de srpuiten. Gebruik de olijven en peterselie als garnituur..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wortel/linzensoep: 75 gram linzen (liefts rode) - 75gramrijst- 3el olie - 1ui - 2 middelgroote wortels - paprikapoeder en zout. 1Was en schil de wortels, snij het in kleine stukjes. snij de ui fijn. doe de wortels en de ui in een pan en voeg de linzen en de rijst toe. Kook deze ingredienten met een beetje water tot ze zacht en week worden.
2 Pureer alles met een staafmixer voeg water toe en breng de soep nogmaals aan de kook voor een paar minuten.
3 Strooi er vlak voor het opdienen nog wat paprikapoeder eroverheen
Je kan voor deze recept ook een pastinaak nemen i.p.v wortels
Recepten met bloemkool (was een week geleden in de aanbieding)

http://www.smulweb.nl/recepten/1358754/Aardappelbloemkoolcurry-gobi-mussalum
http://www.smulweb.nl/recepten/1354224/Bloemkoolcurry

Vooral deze die maak ik regelmatig:
http://www.smulweb.nl/recepten/1128417/Bloemkoolcurry
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is een van onderstaande veganistische kookboeken wat voor je?
- Ecofabulous koken in alle seizoenen, van Lisette Kreischer
- Vegan Meal Plans for fall and winter, van Cathleen Woods
- Vegan Rustic Cooking: Through the Seasons, van Diana White

Ecofabulous hebben ze trouwens ook in veel bibliotheken.

Verder zou je ook kunnen opzoeken welke groenten bij een bepaald seizoen horen, bijvoorbeeld hier: http://www.kookn.nl/overzicht-seizoensgroenten/
En dan op een van de talloze veganistische receptenwebsites of blogs een lekker recept zoeken met dat ingrediënt, bijvoorbeeld hier: http://www.vegetarisme.be/index.php?option=com_content&view=article&id=53:recepten&catid=57:culinair&Itemid=142 of hier: http://www.theppk.com/recipes/
Bij bron 4 staat een lange lijst met veganistische blogs en receptenwebsites, maar ik weet niet uit mijn hoofd bij welke je allemaal wel of niet kan zoeken op ingrediënt.

Veel kookplezier!