Ja hoor, die blijven gewoon het hele jaar in elke grote supermarkt voorradig. Meestal in de buurt van de netten met uien.
Amadea
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
De Jumbo in mijn woonwijk verkoopt ze wel degelijk. Je kunt er ook voor naar de Lidl (daar hebben ze zelfs biologische winterwortels). Misschien komt het inderdaad door de grootte van het woongebied, dat het assortiment dan kleiner is...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb je al eens gevraagd wanneer ze weer verkocht worden redelijke kans dat ze binnenkort weer in de winkel liggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij Albert Heijn liggen ze ook nog gewoon! Bij de supermarkt in ons dorp liggen ze niet (meer) geloof ik,
Winterpenen zijn het hele jaar verkrijgbaar. Het is geen seizoensgroente die slechts in een korte periode geoogst kan worden. Winterpeen kan namelijk goed bewaard blijven en in ons land is het al jaren gebruikelijk om een groot deel van de oogst, in koelhuizen te bewaren. Deze wortelen kunnen dan goed 6 maanden bewaard blijven bij een temperatuur van net boven nul. Het hele jaar rond kan men dan afnemers van goede wortelen voorzien.

Het is dus net hoeveel vraag er naar winterpeen is, wat de winkel/supermarkt beslist bij het inkopen. In het voorjaar/zomer kiezen de meeste consumenten hier voor jonge was-/ bospeentjes. Winterpeen wordt over het algemeen meestal gekozen om in stoofgerechten of winterse maaltijdsoepen mee te koken, daarvoor zijn ze namelijk het lekkerst en geven meer smaak dan een bos peentjes. 's Zomers heben de mensen daar geen behoefte aan, dus worden ze minder gekocht. Grote supermarkten zullen ze echter meestal wel inkopen en bieden ze het hele jaar door aan.

Het ligt er dus puur aan hoeveel vraag er naar is en dat zal in jouw gemeente zo weinig zijn dat ze niet meebesteld werden. Indien er meerdere klanten naar zouden vragen, zouden ze de volgende keer gewoon weer wortelen meebestellen, want ze zijn er wel!