Moet je bladspinazie koken als je het in een smoothie wilt gebruiken?

Ik heb begrepen dat je bladspinazie normaal gesproken rauw kunt eten in je smoothie. Nu zie ik bij onderstaande ingevroren bladspinazie staan dat deze eerst gekookt dient te worden, terwijl normale spinazie alleen maar opgewarmd hoeft te worden. Kortom kan de ingevroren bladspinazie gewoon zonder te koken de blender in?

http://www.ah.nl/producten/product/wi62833/ah-biologisch-bladspinazie-deelblokjes

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
14.7K

Antwoorden (2)

Als je een smoothie maakt gebruik je VERSE spinazie, dat is het recept.
Diepvries / ingevroren bladspinazie is om te koken en bij de warme maaltijd te eten.

Antwoord op je vraag: het is niet de bedoeling om hier een smoothie van te maken .

> ik heb begrepen dat je bladspinazie normaal gesproken rauw kunt eten in je smoothie : JA maar dat is dus VERSE.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Klopt, mijn dochter had een smoothie gemaakt van verse, rauwe bladspinazie en vertelde dat dat hartstikke lekker was.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Wat ik dan niet snap is dat de bladspinazie eenmaal ontdooit in principe toch hetzelfde is als verse bladspinazie? Vers betekent in de supermarkt wereld gewoon 'niet ontdooid'. Waarom moet de ingevroren bladspinazie gekookt worden en de verse niet?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het "recept" op ah.nl is voor als je spinazie met bijvoorbeeld aardappels en een stukje vlees eet.
Als je dat met verse doet wordt het ook gekookt, hoewel rauw ook kan. Ik zou niet weten waarom je de ingevroren spinazie niet rauw in een smoothie mag gooien. (behalve de oxalaten)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inderdaad wat JackD ook zegt, waarom zou diepvries bladspinazie daar niet voor geschikt zijn als het zelfs kort is geblancheerd (zie amc).
Spinazie kan je ook uitstekend als salade maken. Het valt onder de alternatieve slabladeren. Er is dan ook geen noodzaak om spinazie altijd te koken. Er zitten geen schadelijk stoffen voor de gezondheid in, die door koken geneutraliseerd moeten worden.
Juist de jonge blaadjes spinazie die op dit moment aangeboden worden, zijn heerlijk sappig om nu in een smoothie toe te voegen aan je fruit en vocht.
Wist je dat je dit ook goed met broccoli, bleekselderij, rucola, boerenkool, andijvie enz. kunt doen? Het best gebruik je voor een groene smoothie zo'n 60% fruit en 40% groenten. Je kunt het beste beginnen met veel fruit en langzaam kleine porties groenten omdat het erg wennen is in het begin aan de smaak.

Het feit dat je de diepvries bladspinazie eerst moet koken ligt hieraan;
Diepvries spinazie wordt slechts kort geblancheerd voor het invriezen. Spinazieblad en vooral de stelen, bevatten veel oxaalzuur. Dezelfde stof die in rabarber voorkomt. Die stof geeft achter je tanden een soort ruw gevoel. De diepvriesspinazie wordt vooral gemaakt van de grotere, grovere en stuggere bladeren en wordt daarom meestal verwerkt in warme gerechten. Juist dit oxaalzuur verdwijnt met het kookvocht van de spinazie. Omdat het bij geroerbakte spinazie grotendeels bewaard blijft, wordt meestal wat room(kaas) o.i.d. toegevoegd om de smaak te verzachten.
In een smoothie zal je hier minder last van hebben.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Als ik een ruw gevoel op mijn tanden niet erg vindt, is het dus oké om dit rauw te verwerken in een smoothie? Is dat trouwens ook echt schadelijk voor de tanden?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Trouwens, verse spinazie wordt toch helemaal niet geblancheerd of gekookt? De diepvries spinazie is dan in theorie beter doorgekookt dan de verse of ik begrijp het dan helemaal verkeerd?
amc
7 jaar geleden
Verse spinazie betekent dat hij vers van het land komt en dat hij niet in een blik/pot zit of diepgevroren is. Je kunt hem dus bereiden zoals je wilt en hem dus ook koken, wokken of rauw gebruiken. Je blancheert verse groenten om ze voor te bereiden op de diepvries. Het doel van het blancheren van spinazie; In de eerste plaats wordt hij zo gereinigd, de kleur wordt beter behouden en er wordt nitraat verwijderd. Het heeft dus met voorkoken niets te maken, want 1 minuutje in heet water onderdompelen is genoeg.
Diepgevroren moet hij alsnog gekookt worden. Het is echter zonde om hem lang door te koken, enkele minuten in de magnetron is bijv. al lang genoeg...als hij maar goed warm is. Op het vuur doe je de niet ontdooide spinazie in een bodempje water dat al aan de kook is gekomen. Zo behoud je de meeste voedingsstoffen.Kort koken dus en nooit met koud water opzetten als hij uit de diepvries komt. Oxaalzuur onttrekt calcium aan je gebit , vandaar het stroeve gevoel. Je moet ook nooit direct daarna je tanden poetsen, dit verergert het effect alleen maar.
Zou je dagelijks nu veel spinazie eten, dan zou het schadelijk kunnen zijn voor je tanden, maar ook omdat er veel ijzer in spinazieblad zit en deze ijzersoort relatief slecht wordt opgenomen door het lichaam, is het niet verstandig om vaak en veel spinazie te eten. Ijzer is erg belangrijk voor het lichaam, maar een ijzer teveel kan giftig zijn. Houd het op 2x per week een spinaziemaaltijd, af en toe in je smoothie of strooi af en toe wat gehakte blaadjes door je saus, omelet/roerei, pizza, quiche, salade of doe ze op brood bij hartig beleg. Spinazie is heel gezond en bevat veel waardevolle voedingstoffen.Hij verliest wél snel zijn vitamines, dus probeer vooral om jonge babyblaadjes te krijgen die er kakelvers uitzien. Oude slappe bladeren kan je beter laten liggen. Dan bevat diepvriesspinazie nog meer vitamines.