In de moderne frikandel vindt men kippenvlees dat achterbleef op het karkas na het fileren (40 %), ook wel separatorvlees genoemd, 25% is varkensvlees; sommige producenten voegen voor de smaak nog circa 5% paardenvlees toe. De rest is water, paneermeel, bindmiddel, kruiden, uien en smaakversterkers.

Viandel
(Frikandel in een krokant jasje)

Ingrediënten
beslag : water, bloem, zetmeel, kruiden en specerijen, plantaardige olie, weipoeder, kleurstof E100, E160c, verdikkingsmiddel E415, rijsmiddelen E341, E450, E500, emulgator E451i, smaakversterker E621 Vulling : pluimveevlees 26,90%, varkensspek 20%, paardenvlees 10,1%, varkensvlees 6,50%, bouillon, paneermeel, tarwezetmeel, ui, groenten, kruiden en specerijen, emulgator E451i, smaakversterker E621

Verschil: krokant jasje...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

proef maar eens
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een Viandel heeft een knapperig korstje (als 'ie net gebakken is).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij zit er iets van panneermeel of beslag om een viandel heen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een frikadel heeft een zachte korst en een frikandel ( nieuwe spelling ) heeft een harde korst
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een Viandel is FrikaNdel in een krokant jasje.
Een frikadel, niet te verwarren met een Frikandel, is een ronde compacte gehaktbal met bepaalde kruiden. Volgens het "Etymologisch woordenboek van het Nederlands" draagt de bal deze naam al sinds het einde van de 16de eeuw. De frikadel wordt vooral in Europese landen gegeten.
het verschil moge duidelijk zijn!