Hoeveel kilo tomaat heb je nodig om 1 klein blikje (geconcentreerde )tomatenpuree te maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De keuringsdienst van waarde heeft hier volgens mij ook ooit eens een programma aan geweid. Misschien de moeite waard om hier eens op te googlen...

Antwoorden (4)

Hangt van de staat van ontbinding van de tomaten af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Staat van ontbinding? Gatver, ik hoop toch dat ze daar een beetje verse voor gebruiken...
Ongeveer 1 kilo voor zo een klein blikje.
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
referentie? of heb je t zelf beredeneerd?
AWM
14 jaar geleden
Ik heb dat onthouden van die leuke uitzending van de keuringsdienst van waarde.
In 1 blikje tomatenpuree zit 68 gram, op E afgewogen. Daarin zitten: tomaten en zout. Door het zout wordt het vocht van de tomaten ontbonden. Dit brengt gewichtsverlies mee. Daardoor moeten er meer tomaten in. Veel zal dit niet zijn, omdat er een wet van massabehoud is. Op moment dat je bijvoorbeeld 1 kg tomaten pureert, moet er ook 1 kg tomatenpuree uitkomen. Conclusie tot nu toe: er zal ongeveer 70 gram inzitten.

Wat nog meer afhankelijk is, is de mate van afval, hoelang het productieproces is (in andere woorden: hoeveel afstand moeten de tomaten afleggen tussen het begin van het pureren/mengen tot het afvullen in de blikjes) en hoeveel blikjes er niet worden verkocht doordat ze kwalitatief niet goed genoeg zijn. Dit telt natuurlijk aardig aan bij hoeveel kg er nodig is voor een blikje en is ook per fabrikant/merk verschillend. Hierdoor zou het gewicht tot ongeveer 100 gram komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar was ooit een aflevering van de Keuringsdienst van Waarde over, die nu echter niet meer terug te vinden is op de site. Als mijn herinnering me niet bedriegt was het zelfs nog meer dan een kilo.

Als je zelf tomaten inkookt en er tomatenpuree van wilt maken, heb je kilo's en kilo's nodig. De tomaten die je bij de groenteboer koopt bestaan echter voor een veel groter deel uit water dan de 'industriele' tomaten die ze gebruiken om tomatenpuree van te maken. Dat zijn zeg maar tomaten die echt geteeld zijn om ze zo veel mogelijk zetmeel en zo weinig mogelijk water te laten bevatten. Daar heb je echter alsnog een veelvoud van nodig.