Dat komt van het Spaanse patatas fritas. Ole!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed! En olé betekent Allah, voor de volledigheid. :-) +
'Patat' betekent gewoon 'aardappel'; niets meer en niets minder. Het is afgeleid van het Spaanse 'batata' of 'patata'. Daar is weer het latijnse 'batatas edulis' van gemaakt. De aardappel is in de zestiende eeuw door de Spanjaarden uit Amerika geïmporteerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt van het Franse patates frites, is: gefrituurde aardappelen. In het ene deel van Nederland zeggen we er kortweg patat tegen en in het andere deel hebben we het over frietjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Patat is simpelweg een afkorting van een buitenlands woord voor aardappel. In het Spaans en in het Italiaans heet het 'patata', wat weer oorspronkelijk dezelfde stam heeft als het hier veel bekendere 'potato' uit het Engels. Ook in andere talen komen leenwoorden voor: het Franse woord 'patates', een synoniem voor 'pommes de terre', is in feite uit het Spaans komen overwaaien. Onze 'patat friet' is afgeleid van het Franse 'patates frites', dat 'gefrituurde aardappel' betekent.