hoe komt het als je de gootsteen leeg laat lopen je altijd een rechtse draaikolk krijgt en nooit een links draaiende?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (9)

Dat is niet zo. Er is 50% kans dat ie links- of rechtsom draait.
Urban legends zoals de invloed van Carioliskrachten kloppen niet.
AWM
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ja, eb- en vloed. Maar we hebben het hier over iets anders. Een draaikolkje.
AWM
14 jaar geleden
Het zijn elke keer wervelingen die bepalen hoe het water gaat weglopen. Wervelingen zijn onvoorspelbaar.
Door het magnetisch veld van de aarde, In Nieuw Zeeland draait ie linksom
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
O? Is water dan magnetisch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Aarde: http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardmagnetisch_veld staat er iets van uitgelegd, de getijden, orkanen etc hebben hier mee te maken
Dat komt dor de draaiing van de aarde. Dit is ook zo met de windstroming, orkanen en dus afvoerputjes. Op het zuidelijk halfrond draait alles linksom!

plaatje volgt, maar ik heb nu geen tijd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Lees mijn antwoord. Dit is een sprookje, die kracht is zo waanzinnig klein, dat die geen enkele invloed heeft op weglopend water.
Of Google er zelf even op.
Het heet "Carioliskracht".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman: het heet Corioliskracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vreemd dat ik dat dan op school geleerd krijg...
Het is niet altijd zo. Door het effect van de draaiing van de aarde, vergroot de kans op rechtsom draaien op het noordelijk halfrond, en linksom draaien voor het zuidelijk halfrond. Dit heet een corioliseffect. Deze effecten zijn echter verwaarloosbaar klein in je eigen wasbak.

Toegevoegd op 15-06-2009 15:05:39
Correctie, na het lezen van Rotaluclac's reactie:
Door het effect van de draaiing van de aarde is de kans op LINKSOM draaien groter op het NOORDELIJK halfrond, en op RECHTSOM draaien groter op het ZUIDELIJK halfrond. Krullenkoppie was ff in de war. Zoals al gezegd zijn deze effecten echter heeeeeel klein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de Corioliskracht uit zou maken, zou het water op het noordelijk halfrond juist LINKSOM moeten draaien. Klopt dus niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ghihi, je hebt gelijk, ik heb t per ongeluk van de vraag overgenomen.. drollig van mij, ik pas mn antwoord even aan..
nou ik heb net gekeken en hier ging hij de ene keer linksom en de andere keer echtsom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor de jonge onderzoekster!
Voor luchtstromingen geldt de wet van Buys-Ballot; door de draaiing van de Aarde waait de wind van een gebied met een hoge luchtdruk naar een gebied met een lage luchtdruk op het Noordelijk Halfrond met een afwijking naar rechts (en op het Zuidelijk andersom).
Iets dergelijks speelt zich in gootsteen of bad af, maar als je met de hand het water andersom roert blijft het linksom draaien; met de wind is dat wat moeilijker uit te voeren (heb je flinke handen voor nodig).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
LOL!
Het is inderdaad niet per definitie zo, de kracht van de aarde in zo'n gootsteen is veel kleiner dan de kracht van de straal in een bepaalde richting. Wel is er een verband met de moleculaire structuur van het water. Gezond natuurlijk water is in zichzelf rechtsdraaiend, ook op het zuidelijk halfrond. Negatief belast water draait linksom. Probeer het maar in een glas, schud het recht op en neer en kijk welke kant je water op draait. Bij ons draaide het links, sinds we een watervitaliser hebben draait het rechts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een gigantische onzin! Water is NIET links- of rechtsdraaiend. Dat kan niet, juist vanwege die moleculaire structuur die je noemt: die is helemaal symmetrisch. Wat je met "negatief belast water" bedoelt is een raadsel. Verder is het "draaien" van bijvoorbeeld linksdraaiend melkzuur of rechtsdraaiend melkzuur iets HEEL anders dan de draairichting van melkzuur in een glas. Het linksdraaiend of rechtsdraaiend van melkzuur (of van yoghurt, of van een aminozuur, of noem maar op) heeft te maken met de draaiing van de polarisatierichting van doorvallend licht. Het draaien in een glas is gewone beweging van een vloestof. Dit twee zijn volkomen onafhankelijk. Tenslotte: die water vitaliser is een pracht manier om jou geld uit de zak te kloppen. Een geslaagde manier, zo te lezen. Maar met de links- of rechtsdraaiendheid van water heeft het niets te maken. Niet met de echte links- of rechtsdraaiendheid, want die bestaat niet bij water. En ook niet met de links- of rechtsdraaiendheid van water in een glas, want die hangt alleen maar af van jouw manier van schudden.
Draaikolk
Is de draairichting van de draaikolk in een gootsteen aan de andere kant van de wereld (bijvoorbeeld in Australi�) anders dan hier?

Luchtstromingen draaien op het noordelijk en zuidelijk halfrond in een verschillende richting ten gevolge van de corioliskracht. Dit verschil in stromingsrichting is het gevolg van de draaiing van de aarde.

In principe spelen de krachten die daarbij optreden ook een rol in de gootsteen. Er is in de praktijk echter geen verschil te zien; op beide halfronden kan de draaikolk links- of rechtsom gaan. Dat komt door de invloed van de vorm van het gootsteenputje en de aanvangs-draairichting die het water krijgt, als je de stop uit de gootsteen trekt. De turbulentie die in dergelijke situaties optreedt, geeft de draaikolk een onvoorspelbare richting. Deze effecten zijn veel groter dan die van de corioliskracht. De draairichting is daarom onvoorspelbaar, zowel op het noordelijk als op het zuidelijk halfrond.

Tom F�rstenberg

Toegevoegd op 19-06-2009 09:55:39
Met de complimenten aan ANTWOORDMAN, want die had het wel goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jet heeft gelijk, opgezocht in een heel dik boek over natuurkunde!