Wat is in Denemarken het nationaal gerecht?

Ik vind het maar nergens wat het nationaal gerecht, drankje in Denemarken is!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

Een typisch Deens toetje is een soort dunne vanille-citroenvla met bitterkoekjes er in. Je spreekt het uit als Kolskol met Junkere, maar je schrijft het vast heel anders in het Deens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt, hier kan ik veel mee! Ik moet een spreekbeurt hiervoor doen en nu is het hellemaal oke! Bedankt!

Andere antwoorden (9)

smorebrod is echt een nationaal gerecht in Denemarken.
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw Deens is ook niet meer wat het geweest is, itsme!
itsme
13 jaar geleden
tak...
Het bekende drankje in Denemarken is Akvavit.

Het van oorsprong Deense gedistilleerd Akvavit ontleent zijn naam aan het Latijnse woord voor levenswater Aqua. Akvavit kan zijn gemaakt op basis van graan en aardappelen. De sterkte varieert van 38 tot 45 % alcohol. Kenmerkend voor de smaak is het lichte aroma van Kummel, waaraan afhankelijk van de soort Akvavit nog andere natuurlijke kruidenaroma’s kunnen worden toegevoegd zoals koriander, dille, venkel, kruidnagel, kaneel en citroen. De originele Akvavit komt uit Denemarken, er is echter ook Akvavit uit de andere Scandinavische landen en Duitsland op de markt. Onafhankelijk van de soort Akvavit geldt dat deze drank vrieskoud geserveerd moet worden. Hij moet dus gekoeld worden in het vriesvak en gedronken op een temperatuur rond de 0 graden Celsius. Het is een heerlijk aperitief en past prima bij een koud visgerecht van haring, zalm of paling. Een scheutje over de grapefruit-cocktail geeft deze een verrassend ander karakter. Ook voor een longdrink is de Akvavit een geschikt ingrediënt, bijvoorbeeld gemixed met Jus d’Orange of als Danish Mary (Akvavit met tomatensap, peper, zout en iets tabasco).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denemarken is natuurlijk bekend om de vis, maar ook een nationale/regionale specialiteit is Slowcooked kalfsvlees. Er is een leuke uitzending over geweest op tv (zie bijgaande link) van Pluijm op pad.

De Denen eten een licht ontbijt. Het Smörrebröd bestaat uit een verscheidenheid aan sneetjes roggebrood in diverse kleuren. Daarop komt meer dan dubbel hartig beleg. Doordeweek beperken zij zich tot twee of drie verschillende sneetjes, maar als er echt een feestelijk ontbijt wordt gegeten, dan zijn er heel veel soorten en lijkt het Smörrebröd meer op een koud buffet.
http://eten-en-drinken.infonu.nl/buitenlands/26877-ontbijt-oa-uit-denemarken-frankrijk-china-en-noorwegen.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Knackebröd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Frikadelle (gehaktballetjes) met kool en witte saus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rødgrød med Fløde! Dat is (heerlijke) rode vruchtenmoes met room, hier een redelijk recept:
http://www.smulweb.nl/1117507/koken/recept/Rodgrod-met-flode
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn er meerdere , je hebt haring, frikadeller en natuurlijk smørrebrød, het is vaak niet één gerecht waarom een land vermaard is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
itsme
13 jaar geleden
die gemarineerde haring krijg je vaak bij het sm.....d :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
TAK.
Doordat de basis van de deense keuken een typisch voorradensysteem is, werden de vis en het vlees meestal gezouten en gerookt en de groenten en het brood meestal gedroogd.
Het wel meest bekende gerecht uit Denemarken, dat ook internationaal op de kaart staat is dan ook de
GRAVAD LAKS de gemarineerde gerookte zalm.

Ook gerookte paling wordt er vaak gegeten ofwel in de paling-eitaart of als gerookte paling in biersaus.
Varkensvlees met zwoerd ( flaeskesteg) wordt er veel gegeten en tussen de middag is er smørrebrød, een speciaal dun sneetje brood met daarop een slablad en daarop weer zalm of garnalen,paté of rosbief of nog iets anders. daaroverheen uien, remoulade, room of rode bessen of de mate van creativiteit door de kok.
Bij de avondmaaltijd speelt vlees een belangrijke rol. Waar het tot voor kort varkensvlees was,komt nu lamsvlees steeds meer in de belangstelling. Bij het eten hoort altijd een bruine saus die in grote lepels over het eten gedooid wordt.
Altijd en overal is er natuurlijk vis en in kleine havenstadjes
kan je rechtstreeks vanuit je boot verse vis kopen.

Een snackbar kennen de Denen niet. Wel de 'pølsemand',
Hier kun je rode- en bruine worstjes kopen. In ieder dorp is er wel één.
amc
13 jaar geleden
Røde Pølser en Gammel Dansk.