En als je alle voorgaande ingredienten niet hebt: Ik ken rode kool vooral als : fijnsnijden, met water ,geschilde appel en azijn en n beetje zout gaarkoken.
Je ziet dus mogelijkheden genoeg, eet smakelijk
anneliez
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Verwijder de buitenste bladeren van de kool. Hak de rode kool in vieren en snijd de harde stronk weg. Schaaf of snijd de kool in dunne sliertjes. Doe de rode kool in de pan.
Voeg de volgende ingredienten toe:
1,5 dl water, 2 theelepels zout, kruidnagels, laurierblaadje, jeneverbessen, kaneel, stroop en azijn.
Schep door elkaar en breng aan de kook. Laat het met de deksel op de pan ongeveer 1 uur heel zachtjes koken. Schep af en toe om.
Schil ntussen de appels schillen en verwijder de klokhuizen. Snijd de appels in dunne plakken en halveer vervolgens de plakken.
Schep de appelstukjes door de rode kool. Met de deksel schuin op de pan de kool nog ongeveer een half uur gaar koken en het teveel aan water laten verdampen. Af en toe omscheppen.

Schep de boter door de rode kool en laat nog 5 minuten stoven. Verwijder de kruidnagels, jeneverbessen en het laurierblaadje.
Brengd de rode kool op smaak met zout, suiker en eventueeleen scheutje azijn. Serveeren met een runderlapje en aardappels (uiteraard!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snijdt de rode kool mooi fijn (niet teveel), maak een dressing met komijn, rozemarijn en groene peperkorrels en meng dat met tonijn uit water.

Toegevoegd na 1 minuut:
Eventueel opdienen met gestoomde aardappels met zeezout en verse munt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor de goede orde: je moet dus de kool, de dressing en de tonijn door elkaar mengen.
rose
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt mij lekker: +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeet niet eerst kokend water over de rauwe rode kool te doen. Er zitten bepaalde bacterien in de rode kool, waar niet iedereen tegen kan. Op deze manier gaan ze dood.
snijd een stuk van de stronk weg en verwijder de buitenste harde nerven in het blad.
Was de kool en snijd haar in de lengte in vieren. Leg een kwartstuk op een snijkant en snijd de kool dan overdwars in fijne reepjes. Nawassen is niet nodig.
Zet hem op met een laag water van ca. 2 dl. en doe er wat kruidnagelpoeder ( of 2 kruidnagels als je ze er later uit wilt vissen) nootmuskaat,kaneel, peper,(bruine)suiker,
appelpartjes en/of azijn. (cider-,rode wijn- of rode balsamico zijn erg lekker) bij.
Breng aan de kook en laat ze zo'n half uurtje op heel laag vuur lekker stoven. Af en toe even omscheppen.
Als je het te nat vindt kan je het vocht iets binden met wat aardappelzetmeel. Je kunt het ook gewoon afgieten. Ik vind een beetje gebonden sausje erdoor het lekkerst, vanwege al de smaakstoffen die erin zitten.

Rauwe rode kool is ook lekker als salade;
Snijd de kol in reepjes en doe ze in een kom. Voeg er 1 dl. geurige azijn aan toe, 4 eetl. olie en peper en zout. Schep af en toe om terwijl je hem afgedekt zo'n 6 uur laat marineren. laat vlak voor het opdienen uitlekken.
Je kunt er ook vruchten als bananenplakjes, appelpartjes en gepelde walnoten door doen. lekker is dan om door de dressing 1½ eetl. honing te doen. En het fruit wel even besprenkelen met citroensap.
Lekker met gekookte aardappels en speksaus.
( spekblokjes uitbakken,uit de pan halen en in het overgebleven spekvet ½ dl. melk toevoegen. Aan de kook brengen en binden met wat aangelengde maizena. Op smaak maken met zout, peper en versgeraspte nootmuskaat).
amc
12 jaar geleden
Kijk bij gerelateerde vragen:

http://www.goeievraag.nl/vraag/rode-kool-klaar-snotterg-beetje.114439

Je kunt ook rode kool typen in google en dan heb je een eindeloze reeks van keuzes.

Gestoofde rodekool met appelsap
bijgerecht, gevogelte, hollands, 30 min, kookboek recept7.7
Karbonade met gesmoorde rodekool
hoofdgerecht, vlees, hollands, 45 min, kookboek recept7.7
Pittige rodekool
bijgerecht, vegetarisch, hollands, 100 min, kookboek recept8.1
Rodekool met appel, kaneel en rozijnen
bijgerecht, vegetarisch, hollands, 45 min, kookboek recept7.8
Rodekool met appeltjes
hoofdgerecht, vegetarisch, hollands, 45 min, Silvo7.3
Rodekool met gebakken uitjes
bijgerecht, vegetarisch, hollands, 20 min, okoko recepten7.3
Rodekool met gegratineerde aardappelen en Fruitfilets
hoofdgerecht, vegetarisch, hollands, 90 min, Alpro soya7.3
Rodekool salade met ananas
bijgerecht, vegetarisch, hollands, 10 min, okoko recepten7.5
Rodekool salade met gerookte eendenborst
voorgerecht, gevogelte, hollands, 20 min, kookboek recept7.8
Salade van rodekool met pecannoten en gorgonzola
bijgerecht, vegetarisch, italiaans, 25 min, kookboek recept

En dat is dan nog maar van een site:
http://www.okokorecepten.nl/recept/groenten/rodekool/

Maar zo heb je er nog veel meer:
Zoekopdrachten gerelateerd aan rode kool recept

rode kool recept appel

recept rode kool traditioneel

recept rode kool van oma

kool met gehakt

rode kool met appeltjes

grootmoeders rode kool

recept rode kool met kastanjes

recept rode kool pakketje