Wat is het verschil tussen kristalsuiker en basterdsuiker en kan ik het een door het ander vervangen?

En dan wil ik dus basterdsuiker vervangen door kristalsuiker. Ik kan hier geen basterdsuiker kopen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
37.7K

Het beste antwoord

Basterdsuiker wordt verkregen door aan fijngekookte of fijngemalen kristalsuiker een invertsuikeroplossing (mengsel van glucose en fructose) toe te voegen.

Om basterdsuiker bruin te kleuren wordt een karameloplossing (verhitte suiker) toegevoegd. Zo ontstaan er drie soorten: witte, gele en bruine basterdsuiker. Hoe donkerder de basterdsuiker, hoe hoger het gehalte aan invertsuiker, vocht en karamel.

Als het alleen maar als zoetstof wordt gebruikt kun je witte basterdsuiker prima door kristalsuiker vervangen.
Bij gebak maakt de toevoeging van basterdsuiker dat het gebak het gebak minder snel 'droog' wordt dan bij het gebruik van kristalsuiker. Als je niet aan basterdsuiker kunt komen, kun je dit ondervangen door iets minder suiker en een scheut honing aan het gebak toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij basterdsuiker zit er glucose, fructose en vaak melasse en karamel toegevoegd.
Gebak zal er minder snel door uitdrogen. Het klontert wel wat meer.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Basterdsuiker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kristalsuiker: In de keuken beter gekend als de ‘witte suiker’. Deze suiker wordt gebruikt in koffie, thee, voor de productie van chocolade, yoghurt, koeken, snoep, frisdrank en ijs.

Basterdsuiker: Vroeger was basterdsuiker een licht geraffineerde suiker die uitsluitend uit suikerriet gewonnen werd. Tegenwoordig is basterdsuiker witte kristalsuiker waaraan melasse en kunstmatige kleurstoffen worden toegevoegd. De voedingswaarde van basterdsuiker is dan ook volledig afhankelijk van het gehalte aan vitaminen, mineralen, sporenelementen en vezelstoffen die al dan niet in de melasse aanwezig zijn. Er bestaat witte, gele en bruine basterdsuiker. Aan de donkere basterdsoorten werd een carameloplossing toegevoegd. Wanneer men basterdsuiker gebruikt bij de bereiding van gebak, droogt het gebak minder snel uit