Kan ik verse vijgen invriezen?

Veel verse aan de bomen, heb al jam gemaakt. Vijgenrecepten zijn welkom.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Jahoor, maximaal 6 maanden. Maar de kwaliteit zal er wel van achteruit gaan.

Hieronder staan 47 recepten met vijgen erin.
Via Google zou je eventueel meer recepten kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Jam van vijgen en port. Heerlijk!! En heel simpel te maken ook. Ik gebruik het niet als jam, maar bij allerlei kaassoorten. De combinatie is verrukkelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier heb je een héél lekker en makkelijk recept.

Vijgen in een jasje van chocolade.

Ingrediënten:

8-10 verse vijgen
250 gram pure chocolade

Combineer het zoet van de verse vijg met de stevige smaak van pure chocolade. Zo maak je een nagerecht dat heerlijk is én er prachtig uit ziet. Hard van buiten en lekker zacht en zoet van binnen. Een echt feestmaal!

Was de vijgen voorzichtig in water en let er op dat de schil heel blijft. Laat de vijgen echt goed drogen of droog ze voorzichtig met wat keukenpapier. De chocolade blijft niet zitten op vijgen als ze nog nat zijn!

Smelt de chocolade rustig au bain-marie. Pak de vijgen bij het steeltje en dompel ze in de gesmolten chocolade. Plaats de gedompelde vijgen op een bord in de koeling om te drogen (ca 20 min).

Tips:

Deze vijgen kun je als een prachtig nagerecht serveren met een bol vanilleijs. Maar ze zijn zonder ijs ook al heerlijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier staan nog meer recepten:

http://www.vijg.nl/recepten/?gclid=CIS4suWwzKoCFYeCDgodokCl3A
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat lijkt me dit een heerlijk gerecht! Ik ga vandaag nog vijgen kopen... Dankjewel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw!! Dit ga ik zeker uitproberen. Heb je dit zelf ook al zo gegeten, of heb je het alleen van internet?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik heb het zelf al een paar keer gegeten, echt een aanrader!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Compote van gekruide vijgen;

heerlijk als nagerecht met een bolletje kaneelijs en ook lekker bij een blokje kaas en met hier dan wat rode port door...mmm!

Giet een laagje water (ca. 130 ml.)in een steelpannetje.
Doe hier een flinke scheut rode wijn, 3 eetl. bruine basterdsuiker, een paar stukken sinaasappel- of mandarijnenschil bij ( geconfijt is ook erg lekker), 1 kaneelstokje, 5 kruidnagels en een takje verse munt bij. Breng aan de kook en laat 10 min. afgedekt stoven op een klein pitje.
Doe er dan 6 grote of 12 kleine verse vijgen bij en laat deze 6 min. meestoven. Schep ze voorzichtig met een schuimspaan uit de pan en leg apart op een bord of in een
serveerschaal/kom. Laat het stoofvocht nu nog 15 min. inkoken tot een dikke saus. Haal de schillen en kruiden eruit en snijd de schillen in dunne reepjes. Doe ze er dan weer bij. Giet de saus over de vijgen en laat afkoelen.

Of stoof ze eens in een pannetje met een laag rode wijn waarin ze net onder staan. Doe er 2 eetl. honing en een takje tijm bij en dek af met een stuk bakpapier zodat ze niet boven drijven.
Langzaam tegen de kook brengen en dan 10 min. zachtjes sudderen. Intussen een glazen pot in hete soda schoonmaken en goed heet afspoelen.
Doe de vijgen nu in de pot en giet de saus erbij . laat ze afkoelen en bewaar in de koelkast.
Voor je ze serveert wel eerst op temperatuur laten komen.
Heerlijk op knapperig brood zoals notenbrood samen met een witschimmelkaas plakje of verse geitenkaas, maar ook bij gestoofd varkensvlees/-rollade .

Ook in een maaltijdsalade met partjes gekookte aardappel, sperzieboontjes (beetgaar gekookt) en verse vijgen die je gehalveerd hebt,op een bakplaat uitgespreid en bedruppeld met balsamico, extra vierge olijfolie en tijmblaadjes, 8 min. gebakken in een hete oven van 200 graden C. Schep alles voorzichtig door elkaar en maal er peper en zout door.
Beleg een schaal met rucola en schep daar de salade op.
verdeel er plukjes zachte geitenkaas over en strooi er gehakte noten over. Besprenkel met olijfolie en balsamicoazijn.
amc