Van thee zetten wordt soms een heel ritueel gemaakt, maar thee zetten kan ook eenvoudig. Spoel eerst de pot om met heet water om hem heet te krijgen. Giet dan kokend heet water in de voorverwarmde pot en doe de thee er in, los of in een theezakje. Trek de thee een paar minuten. Bij lang trekken (meer dan 5 minuten) wordt de thee bitterder dan bij korter trekken (2-3 minuten).

Groene thee mag niet te heet getrokken worden, omdat hij dan te bitter smaakt. Giet daarom eerst de voorverwarmde pot voor een kwart vol met koud water en vul met kokend heet water aan. (Tip: zoek een mok waar precies een kwart in past en houd die mok apart.) De temperatuur is met het koude water tussen de 70 en 80 graden. Goede en goed gezette groene thee smaakt kruidig, zwarte thee-achtig en zoetig tegelijk. Het drinken van te hete thee (heter dan 70 graden Celsius) wordt in verband gebracht met slokdarmkanker[1].

Natuurlijk kan thee ook direct in een kop worden gezet.

Thee wordt bij voorkeur gezet in een pot die warmte goed kan vasthouden, zoals aardewerk, porselein of gietijzer. Een theemuts kan gebruikt worden om de pot warm te houden. De pot afwassen is niet echt nodig, omspoelen is voldoende en in elk geval mag er geen zeep worden gebruikt.

Gebruik mineraalarm water. Door de aanwezigheid van gezamenlijk kalk en bicarbonaat in water ontstaat het bekende vieze laagje op de thee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het water kook je voor je er thee van maakt, met andere woorden: het water benaderd de 100 graden Celsius. Het water giet je dan in een mok of theepot, met een zakje thee erbij. Als hij sterk genoeg is, haal je het zakje eruit en voila: u heeft een lekkere kop thee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koud vers water aan de kook brengen en een tijdje laten koken. Hoe meer het kookt hoe zachter het water wordt, wat weer de smaak van de thee ten goede komt.

De thee eerst in een glas koud water hangen, of losse thee even overgieten met koud water. Vervolgens in het kokende water doen.

Minstens 10 minuten laten trekken! Dan heb je de meeste aroma's uit thee gehaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om de lekkerste thee te zetten, laat je water net niet koken. Tijdens het koken verlaat er te veel zuurstog het water, wat juist de echte smaak aan de thee geeft. Het is niet voor niets dat de Indiërs de thee vanaf grote hoogte met een zo dun mogelijk straaltje in hun kopje deponeren.
Dit is om zo mogelijk nog meer zuurstof aan de thee toe te voegen.
jc54
14 jaar geleden
Om te beginnen moet je water minstens 5 minuten koken, zodat de alle eventueel aanwezige kalkdeeltjes uit het water gekookt zijn (en dat komt de smaak niet ten goede ).
Daarna thee in het water en naar believen laten trekken.
Enjoy it !
H.F

Daarna moet je het water laten afkoelen tot 80 graden celcius, omdat anders door de hitte alle eatherische olien (geur en smaakstoffen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor het verkrijgen van een goede en lekkere kop thee dienen de gouden regels van het theezetten in acht genomen te worden.

Voorverwarmen
Begin met het koken van vers koud leidingwater, laat het water zachtjes doorkoken. Schenk een beetje van het kokende water in de theepot om deze voor te verwarmen. De begintemperatuur van de thee zal sterk dalen als de theepot niet wordt voorverwarmd.

Dosering
Schenk het water dat gebruikt is voor het voorverwarmen uit de theepot. Doe het gekookte water erin en gebruik voor een volle theepot, (met een inhoud van ongeveer 8 kopjes thee), twee theezakjes. Bij gebruik van losse thee een dosering aanhouden van 1 theelepel losse thee per kopje en bij het zetten van een pot thee 1 theelepel thee extra toevoegen. Volgens de Engelsen is het “one for each cup and one for the pot”.

Het trekken
Tijdens het trekken van de thee moet deze op temperatuur blijven. Zet de thee daarvoor op een theelichtje of onder een theemuts. Gewone thee moet ongeveer 3 tot 5 minuten trekken.

•De zakjes na de trektijd enkele keren op en neer halen alvorens ze uit de theepot te halen.
•Losse theeblaadjes met een lepel in de pot omroeren.
•TIP: Gebruik een thee-ei of een theefilter voor de losse theeblaadjes.

Zet niet teveel thee, want als ze te lang staat wordt ze te sterk en bitter.

•Darjeeling en Orange pekoe is een trektijd van 7-8 minuten ideaal.
•Groene thee nooit langer dan 3 minuten laten trekken, er komt dan teveel tannine vrij, waardoor de thee bitter wordt. Aangeraden wordt het gekookte water voor groene thee iets te laten afkoelen voordat het de theepot in gaat.