Heb de pak met eieren op de aanrecht buiten koelkast ongeveer twee weken bewaard zijn ze nu nog houdbaar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
eieren moeten sowieso buiten de koelkast bewaard worden !! nooit in een koeling ( behalve als ze bereid zijn )( of met de punt naar beneden in de doos in koeling) ( maar rauwe eieren nemen geurtjes uit je koelkast over en dat proef je) ( is ook een tip : nare lucht in je koelkast , leg er een ei in , haalt de lucht eruit , zit in ei ' kijk gewoon naar de houdbaarheid datum , of naar de code op het ei , na de leg datum is het nog 28 dagen oke .
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik bewaar al jaren eiers buiten de koelkast, in de winkel staan ze ook niet in het koelvak. Ik eet ze ook als ze over code zijn. De drijftest is voldoende voor mij en zelfs al zou het ei alsnog rot zijn, dat ruik je METEEN.

Antwoorden (3)

Als ze niet al sowieso ver over de houdbaarheidsdatum heen zijn kun je het testen:
Leg de eieren in een bak met water. Als ze drijven zijn ze niet meer goed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Normaal gezien wel,een ei blijft toch een drietal weken bruikbaar,als je twijvelt kan je nog altijd volgende test doen:
Als je lichtjes schudt met een ei kan je het verschil merken tussen een vers en een oud ei. Een vers ei mag geen geluid maken, een oud ei zal je aan de binnenkant horen loszitten.

Gebruik water met zout
Dit is een vlugge testmethode om te achterhalen of een ei nog vers is of niet. Je neemt 1 liter water en 100 gram zout. Als je het ei in het zout water legt zal:

een vers ei op de bodem blijven liggen;
een oud ei zal met de stompe zijde omhoog komen; ( de luchtkamer in het ei wordt groter )
een rot ei ( dat is ongeveer 5 weken na het leggen ervan ) boven blijven drijven.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is een waardevol antwoord op de vraag, (ik mag (nog niet op het handje klikken)
Het hangt ook een beetje af van de hygiëne van de buitenkant van het ei zelf.
De eierdop is poreus. Als je een ei hebt waar Kippenpoep op heeft gezeten, dan zou ik die niet vertrouwen. Een schoon ei zou ik eerder vertrouwen. Goed koken of bakken, zodat er geen rauwe delen meer in zitten, helpt ook mee om er niet ziek van te worden.