Is van houten cacaopoeder gezond?

Is de cacaopoeder van van houten gezond? En hoeveel kcal bevat een theelepel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik neem aan dat je de Kcal van een theelepel cacao bedoelt.
Ritsuka
9 jaar geleden
Ligt er aan of het alleen cacao is, of ook suiker erbij. En het ligt er aan wat je verder op een dag eet en drinkt, het gaat om een gevarieerd en gezond eetpatroon.

Antwoorden (2)

11 theelepel is ¼ eetlepel
1 eetlepel cacaopoeder weegt 5gram
1 theelepel cacaopoeder weegt ongeveer 1,25gram
100gram cacao is 405Kcal
1 gram is 4,05
1,25gram is dus 5,06 Kcal.

Toegevoegd na 2 minuten:
Volgens een studie uitgevoerd in 2012 door onderzoekers van de universiteit van East Anglia zou cacao een verrassend positief effect hebben op onze insulinewaardes. De gezondheidsvoordelen van de polyfenolen die we terugvinden in cacao hebben ook meer en meer aandacht gekregen in de media. Verschillende studies wijzen inderdaad op de goede impact die deze zouden hebben op de gezondheid van ons hart, huid en zelfs voor ons brein.
Van Houten cacaopoeder voldoet aan alle Nederlandse voedingsnormen.

Toegevoegd na 5 minuten:
5,06 Kilocalorie is 21,185 Kilojoule

Toegevoegd na 7 minuten:
11 theelepel moet zijn 1 theelepel is ¼ eetlepel

Toegevoegd na 13 uur:
Ik waarschuw wel tegen de inhoud van de website van Jesse van der Velde. De openingszin: "het is wetenschappelijk bewezen" maakt mij al wantrouwend. Een professional gebruikt deze terminologie niet.
Iets wetenschappelijk bewijzen kan namelijk niet. Een wetenschapper verzamelt data totdat de hypothese zeer aannemelijk wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel irritant, maar als ik iets plaats vallen er letters en/of cijfers weg of er verschijnt plotseling een letter of cijfer extra.
zondag
9 jaar geleden
11 theelepel is ¼ eetlepel Wat bedoelde je hier? Geen 11 theelepels neem ik aan, maar wat dan wel?
Reddie
9 jaar geleden
Niet op alle slakken hoeft zout gelegd worden.
Met een beetje puzzelwerk is je tekst prima.
Alleen, als iets goed is voor zowat alles, geloof ik er meteen niets meer van.
Ritsuka
9 jaar geleden
Jammer dat er niet verwezen word naar die onderzoeken
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Reddie, ik geloof ook niet alles wat op Internet staat.ook niet,.
Alleen Haarlemmerolie is overal goed voor.
maar dat cacao, en dan nog specifiek "Van Houten" ongezond is, geloof ik ook niet, zolang je er geen kilo per dag van eet.
Hele volksstammen zijn er smorgens om 11uur (Blookertijd) mee opgegroeid. Van Houten en Blokker om het even.
.
Ritsuka
8 jaar geleden
wat is haarlemmer olie nu weer?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Haarlemmerolie
Haarlemmerolie is een medicamentum gratia probatum en een zeer oud middel dat tegen alle kwalen zou helpen.
Vandaar de uitdrukking: net Haarlemmerolie, is overal goed voor. Meestal spottend bedoeld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ritsuka, hier kun je nalezen welke kwalen het medicamentum allemaal kan genezen :)
http://www.haarlemmerolie.nl/images/Haarlemmerolie/Wapen-van-Tilly-Medicamentum-Gratia-Probatum-boekje.pdf
Het begrip gezond is moeilijk te beschrijven. Wanneer je gaat kijken of iets gezond is, moet je eigenlijk een vergelijking maken met een ander product. Deze cacao is wel gebranden en geplet. Je zou dus kunnen zeggen dat deze ongezond is, en beter rauwe cacaonibs kunt eten. Maar als je het vergelijkt met pure chocola, zit er geen cacaoboter in, dus is deze cacao gezond.
Je moet dus kijken wat je anders zou eten ipv die cacao. Bovendien is niks ongezond, zolang je het maar met mate eet.