Kan je zalm op een boordje in de keuken op het aanrecht laten ontdooien voor 2/3 uur en dan afbakken? Is het dan nog goed?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.7K
Rieneke1
8 jaar geleden
Zal wel kunnen lijkt me, maar ontdooien in de koelkast is altijd beter.

Antwoorden (2)

Ja hoor, geen probleem. Wel even afdekken met een gaasje of folietje voor vliegen, en zorgen dat de kern van de zalm goed warm is geworden, dit kan je meten met een steekthermometer, mocht je er een hebben. Smakelijk!!!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
Afdekken is niet nodig. Vliegen zitten op de buitenkant, en dat is precies het gedeelte dat maximaal wordt verhit.
amc
8 jaar geleden
Slecht advies Reddie! Een vlieg kan op de wond van een geïnfecteerd dier hebben gezeten, op besmette poep en wie weet waar nog meer. Dit kunnen dan bacteriën zijn die overleven door verhitting. Door-en-door gaar bakken elimineert veel bacteriën maar het is geen 100% garantie dat ze allemaal dood zijn. Vliegen zijn vliegende entnaalden en bacteriën groeien buiten de koeling razendsnel. Vooral vlees moet je ALTIJD afdekken en zeker bij warm weer.
Diepvries vis of vlees moet je zeker bij deze warme temperaturen NOOIT buiten de koelkast ontdooien. Zeker nu vindt er een razendsnelle ontwikkeling plaats van allerlei micro-organismen. Juist verse vis is erg gevoelig voor bederf. Het diepvriezen stopt namelijk verdere ontwikkeling van micro-organismen en daarom worden produkten ingevroren, omdat ze hierdoor langer houdbaar blijven.

Zodra je ze gaat ontdooien gaan de micro-organismen zich weer ontwikkelen en begint langzaam het bederf. In de koelkast gaat dit heel geleidelijk, erbuiten gaat het altijd sneller en zeker als het daarbij ook nog eens warm is. Het gevaar van voedselvergiftiging ligt dan op de loer.
Dek iets wat je ontdooit ook altijd af, zodat het produkt niet door de omgeving besmet raakt en in de koelkast niet sneller uitdroogt, de koelkast doet dit namelijk.

De koelkast heeft het nadeel dat het lang kan duren voor iets ontdooid is. Het is daarom het best om het de avond van tevoren alvast uit de vriezer te halen. Ben je het vergeten, dan kan je beter kort voor je gaat eten het produkt in de magnetron ontdooien. Je moet het dan wel direct bereiden nadat het uit de magnetron komt en niet lang laten wachten. Een stuk zalmfilet is zeker snel ontdooid op de dooistand van de magnetron.

Toegevoegd na 4 minuten:
Misschien is het in jouw keuuken nog niet zo warm als in de mijne. Het hoeft dus na 2-3 uur nog niet bedorven te zijn. Was de zalm in elk geval even goed af (in het dooivocht zitten heel veel bacteriën) onder de stromende kraan, dep hem goed droog en ruik eraan. Vertrouw op jouw neus en ogen en als hij nog fris ruikt en er nog goed uitziet, dan kan je hem gewoon nog eten. Als je twijfelt...niet doen!

Toegevoegd na 4 minuten:
Misschien is het in jouw keuuken nog niet zo warm als in de mijne. Het hoeft dus na 2-3 uur nog niet bedorven te zijn. Was de zalm in elk geval even goed af (in het dooivocht zitten heel veel bacteriën) onder de stromende kraan, dep hem goed droog en ruik eraan. Vertrouw op jouw neus en ogen en als hij nog fris ruikt en er nog goed uitziet, dan kan je hem gewoon nog eten. Als je twijfelt...niet doen!
amc
8 jaar geleden
amc
8 jaar geleden
Sorry hoor....Mijn laptop heeft kuren en drukt helaas mijn reactie dubbel af ;-(