Waarom gaat kaas zweten met warm weer?

Het is redelijk warm weer nu en ik vroeg me nu eigenlijk af waarom kaas gaat zweten.

Het ligt in de koelkast, maar als ik dan een plak wil pakken is het helemaal nat/bezweet.. terwijl de koelkast goed koud staat.

Hoe zit dit precies?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.4K

Antwoorden (2)

Ik denk dat dat geen zweet is, maar condens. Waarschijnlijk is het echt waterig. Dat komt dan hoogstwaarschijnlijk omdat de verpakking te luchtdicht is (en wel al eens open geweest is, het 'gas' uit de fabriek is er dan al uit en er zit gewone lucht in).
Mijn eigen ervaring is dat je kaas het beste kunt bewaren in kaaspapier, zoals je de kaas meekrijgt op de markt of uit een kaaswinkel.
Voor voorverpakte kaas uit de supermarkt geldt dat je deze het beste in een deels ventilerende verpakking kunt bewaren tegen het condenseren.

Zweten buiten de koelkast zit als volgt:
in kaas zit veel vet. Vet smelt bij hogere temperaturen als de koelkast, en wordt dan olie, en die olie zie je.
Hoe vetter de kaas, hoe meer hij zweet.
Niks aan de hand. Als de kaas weer in de koelkast ligt, is het voorbij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor het snelle antwoorden! Kan condens kwaad, of dat niet?
Erna55
8 jaar geleden
Condens is gewoon water. Dat kan geen kwaad. Maar de kaas kan er wel slap van worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
klopt Erna, en het kan ook eerder gaan schimmelen. Maar zolang er geen schimmel op zit is er niks aan de hand. En als het er wel op zit kun je het er af snijden en de rest opeten.
Waarschijnlijk heb je de kaas dan in plasticfolie verpakt. Die kun je beter verwijderen, en vervangen door een stuk vetvrij papier (er bestaat zelfs speciaal kaaspapier). En is het een kaassoort die sterk ruikt, dan kun je die tegen de geurverspreiding in de koelkast in aluminiumfolie wikkelen.

De reden waarom er waterdruppeltjes gevormd worden is dat de kaas vrij veel water bevat en in de koele koelkastlucht spontaan dit water verliest. De doorlaatbaarheid van het verpakkingsmateriaal voor water is niet hoog genoeg om dit te kunnen laten ontsnappen uit de verpakking. Het stapelt zich daarom op en na een tijdje zie je dus druppels. Dit is dus condens.

Een ander verschijnsel dan het zweten van kaas die te warm bewaard wordt. Aangesneden kaas droogt uit en bij kamertemperatuur of iets daarboven ontstaan er vetdruppeltjes op het snijvlak of op de korst. Dat is het zweten van kaas.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb inderdaad voorgesneden kaas in plastic uit de supermarkt gekocht. Een hersluitbare verpakking.
Ivana
8 jaar geleden
Koop eens kaas bij de kaasboer, een wereld van verschil.