Hoe kan ik de fytinezuur in chiazaad en noten laten verdwijnen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
8 jaar geleden
chiazaad laat ik altijd weken in water, dan schijnt het makkelijker te verteren te zijn. En dan is het niet zo keihard meer. Noten eet ik gewoon zo, nooit ergens last van gehad.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou al dat "gezonde eten" maar links laten liggen want het lijkt erop dat je er behoorlijk van gaat stressen en dat is veel ongezonder voor je.
Gewoon gevarieerd eten is gezond zonder stress.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ABSOLUUT , Gerardkh.

Het beste antwoord

Dat kan niet , het is een essentieel onderdeel van de plant. En het hoeft ook niet ; het enige wat het doet is er voor zorgen dat we niet 100 % van de micronitrienten uit de plant kunnen verteren, wat vrij normaal is, want we zijn geen planteneters maar alleseters. Dergelijke voedingsmiddelen eet je ook niet alleen vanwege de voedzaamheid, maar ook vanwege de vezels.

Je lichaam is uitstekend in staat om met dergelijke kleine hoeveelheden "gifstoffen" (de toxiciteit zit in de dosis) om te gaan. Het enige wat je hoeft te doen is zorgen dat je afwisselend en regelmatig eet, en niet teveel van het een of het ander. Alles met mate, en alles gevarieerd.

Waar het aan de ene kant geweldig is dat we steeds meer leren over wat bepaalde voedingsmiddelen wel en niet voor ons (kunnen) doen, is het aan de andere kant jammer dat vooral leken en pseudo-wetenschappers vaak hun eigen (voorbarige) conclusies trekken en specifieke voedingsmiddelen bestempelen als gezond of ongezond, zonder met de basissamenstelling van het dieet waarop we zijn "afgestemd" (wat voor veel volkeren op de wereld verschillend is, afhankelijk van wat de omgeving hen biedt) rekening te houden, en met het risico de balans uit het oog te verliezen. De claim "gezond" moet je dan ook eigenlijk altijd met enige skepsis bekijken.

Er zijn eigenlijk geen ongezonde voedingsmiddelen (tenzij ze veel te veel zijn voorverwerkt), we hebben feitelijk geen behoefte aan voedingsmiddelen die in onze directe leefomgeving niet zouden gedijen, en afwisseling en balans zijn de belangrijkste peilers van ons dieet.

Proberen een in principe gezond en natuurlijk voedingsmiddel zo te bewerken dat het andere eigenschappen krijgt, is eigenlijk per definitie een bewerking en dus niet gezond.

Gewoon lekker eten zoals het is, maar met mate, en afwisselen met andere soorten voeding, dan ben je goed bezig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Plus. Prachtige uitleg over "giftigheid" en dosering. Sla hem maar op, je kunt hem vaak gebruiken ; )
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je, maar die ken ik uit mijn hoofd ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt :)