Hoe kan ik een appelkruimeltaart het best een nacht bewaren met deze warme temperaturen?? En hoe zorg ik dat de appelkruimeltaart heel blijft?

Ik wil een appelkruimeltaart maken voor iemand die hem morgen wilt. Alleen sta ik morgen met mijn moeder op de oldtimermarkt hier in moerdijk en heb ik dan geen tijd om hem te bakken.

Daarom 2 vragen:
Wat is de beste optie om hem te bewaren? Kast, koelkast of toch als hij is afgekoelt in de oven.

En hoe krijg ik hem heel uit de springvorm want ik heb al 2x een appeltaart aan iemand anders gegeven alleen deze scheurt dan aan de zijkant en bovenkant ook al heb ik er 4 taartopschep dingen onder. (Dacht zelf aan meer deeg maken voor zijkant en bovenkant of misschien de flappen, knipte ik eerst weg, van het bakpapier laten zitten en hem daarmee optillen maar nog niet uitgeprobeert)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
11.2K
dudemeister
8 jaar geleden
je kunt ook een bakvorm aanschaffen met een losse bodem erin - geen springvorm, dan voorkom je breken ed.
En bij Xenos verkopen ze grote plastic dozen voor taarten te bewaren http://www.bol.com/nl/p/kitchen-basics-bakvorm-rechthoek-losse-bodem-20x28-cm/9200000027682379/

Antwoorden (2)

In de vorm laten met een theedoek er overheen tot morgen. In de vorm vervoeren en ter plaatse uitpakken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een droge theedoek? En dan in de oven of gewoon in de kast? En ik wil de taart in een gebaksdoosdoen. Want moet morgen nog meer bakken omdat ik het verkoop zodat ik straks in engeland engelse lessen kan nemen ;).
Je kunt een vers gebakken appelkruimeltaart het beste op een koele plaats bewaren. In de koelkast zullen de kruimels niet meer zo knapperig zijn, omdat de koelkast nu eenmaal vocht onttrekt én omdat je hem dan in een afgesloten doos of stolp moet bewaren...je wilt niet dat hij de geurtjes van andere etenswaar opneemt. Het beste dek je hem af en zet hem op een koele plaats in huis of de kelder als je die hebt.

Dan het probleem met transporteren naar een doos zonder dat de kanten breken...Het allermakkelijkste is de volgende taartlifter; http://www.deleukstetaartenshop.nl/wilton-cake-lifter
Ik heb hem zelf ook en zou niet meer zonder kunnen! Ook ideaal voor pizza's die ik zo uit de oven schep om ze op een snijplank te zetten. Hij is echt de aanschaf waard als je veel bakt.
Het probleem is altijd om hem van de bodem af te krijgen en een optie is misschien ook om hem met bodem eronder, zo in de doos te zetten en hem uit de doos gehaald, op de bodem in parten te snijden. Het is echter vaak zo, dat de bodem een anti-aanbaklaag heeft en snijden met een gewoon mes is dan funest voor de laag. Je hebt echter ook kunststof messen en spatels die speciaal daarvoor bestemd zijn.

Tenslotte kan je ook de bodem bedekken met bakpapier die iets breder dan de vorm bodem is. Je zet de ring over de bodem heen en klemt hem met het papier ertussen vast. Er zal dan een rand papier te zien zijn buiten de vorm.
Als je de ring verwijderd hebt, kan je de taart via de rand papier omhoog liften en zet dan meteen iets stevigs onder de bodem zodat hij niet doorzakt, of laat iemand voorzichtig tillen en houd je hand eronder om hem te ondersteunen. Dit papier kan je er dan rustig onder laten zitten in de doos.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt! Het is inderdaad gelukt met het bakpapier tillen maar een klein scheurtje en de kruimels waren inderdaad minder knapperig in de koelkast dat had ik eerder al eens gemerkt ;)