Is chocomel een goede drank voor herstel na een lichamelijke inspanning?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik heb zelf stomtoevallig ontdekt dat ik na een zware training sneller herstel als ik chocomel drink. Maar dat kan intussen een placebo-effect geworden zijn, dat is ontstaan nadat ik één keer stomtoevallig snel herstelde nadat ik stomtoevallig een beker chocomel had gedronken.

Het beste antwoord

Chocomel bevat als belangrijkste voedingsstoffen: eiwit, koolhydraten (merendeel is saccharose), eiwit en vocht.
Deze drie heeft je lichaam na een activiteit nodig om aan te vullen.

Voor de spieropbouw en spierherstel is het slim om binnen 1-2 uur na de activiteit iets eiwitrijks te eten. De scheurtjes in de spieren worden dan met eiwit opgevuld tot een ontwikkelde spier.

Met koolhydraten vul je de glycogeenvoorraad weer aan. Met een activiteit heeft je lichaam nl. veel spierglycogeen gebruikt. Na een uur-1.5 is de glycogeenvoorraad in de spieren opgebruikt. Aanvullen dus.

En tot slot: met flink bewegen verlies je veel vocht (zweet, ademhaling).

Chocomel is een geconcentreerde vloeistof die je eiwit, koolhydraten en vocht levert.
Prima dus. Veel in een klein volume. Smaken verschillen, net zoals de omstandigheden. Kies wat bij jou past. Chocomel is dus niet de enige oplossing.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar wat is dan de beste variant. Zoals Ritsuka aangeeft de magere variant of de "volle" variant?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ze zijn beiden evengoed. Het gaat ten slotte om de koolhydraten, eiwit en vocht.
Vet speelt voor het herstel geen doorslaggevende rol.

Andere antwoorden (1)

Jazeker, en het is nog lekker ook :)

"Bij een studie aan de James Madison University werden dertien voetballers gevolgd tijdens twee trainingen. De ene week dienden ze normaal te trainen, de andere hadden ze intensieve oefeningen af te werken. Na de intensieve training kregen ze een sportdrank, rijk aan koolhydraten. De andere week een light chocolademelk.

Na hun drankje onderzochten de vorsers de vermoeidheidsgraad van de voetballers. Daarbij keken ze naar hun spieren en de snelheden die ze haalden tijdens loopoefeningen. Na onderzoek bleek de chocomelk hetzelfde effect te hebben op het herstel van de sporters. Ook zorgde de chocolade ervoor dat er minder 'creatine kinase' in het bloed zat. Deze stoffen maken net dat er spierproblemen optreden.

Onderzoek bij wielrenners
In een ander onderzoek uitgevoerd aan de Indiana University en gepubliceerd in 2006 in het International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism blijkt dat wielrenners bij fikse inspanning sneller herstellen na chocomel gedronken te hebben in plaats van Sportdrank.
In deze studie heeft men 9 vrouwelijke goed getrainde wielrenners laten fietsen totdat ze totaal leeg waren.(op 3 verschillende dagen). Hierna mochten ze 4 uur rusten om wederom te fietsen tot ze uitgeput waren.
Tijdens de rust dronken de wielrensters low-fat chocolademelk, een sportdrankje of een koolhydratendrank. Tijdens het tweede rondje bleken de wielrensters die de chocolademelk gedronken hadden 50% langer te kunnen fietsen dan degene die het koolhydratendrankje hadden gedronken en ongeveer even lang als met de Gatorade.

Waarom is chocolademelk een goede sportdrank?
Chocolademelk bevat een grote hoeveelheid koolhydraten en proteïne (eiwitten), stoffen die je lichaam nodig heeft om te herstellen na het sporten. Ook de samenstelling van verschillende stoffen in magere chocolademelk is optimaal. Bovendien neemt je lichaam de bouwstoffen uit de chocolademelk erg snel op én chocolademelk is een stuk goedkoper dan de commerciële sportdrankjes. En het drinkt lekker weg!"

Toegevoegd na 1 minuut:
Word wel aangeraden om de magere/light variant te drinken, dan heb je minder vetten en word het sneller opgenomen.
In de comments bij de bron zegt iemand dat het prima bevalt bij lange duurtochten.
Ritsuka
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar dan wel echte chocomel een geen bocht van de ALdi of Lidl.
Ritsuka
8 jaar geleden
Waarom is dat geen chocomelk dan volgens jou?