Een recept voor Poolse bigos geeft aan dat je dat met brood moet eten. Bigos op het brood? Apart?

Zou dat ook met bijv.aardappelpuree kunnen? Het is wel de bedoeling dat het zo origineel mogelijk wordt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.4K
bamibal
8 jaar geleden
Als je het origineel wilt houden, dan moet je natuurlijk gewoon doen wat het recept zegt en niet zelf een alternatief aandragen.
Het brood wordt er trouwens BIJ gegeten. Het is niet dat je een boterham met bigos maakt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik heb het in Polen veel gegeten, altijd bereid door boeren en altijd met aardappels.

Het beste antwoord

Bigos is een stoofschotel, een eenpansgerecht, en daar wordt vaak brood bij aanbevolen. Het is net als met een maaltijdsoep zoals erwtensoep...juist brood is dan lekker om samen met de soep in je mond te hebben en iets extra's te kauwen te hebben.
Vaak nodigen de sauzen in stoofschotels ook nog eens extra uit om 'lekker te soppen' of het bord mee schoon te maken van de laatste lekkere resten ;-)
Wij zijn over het algemeen gewend om bij een stoofschotel van groenten (in dit geval zuurkool) aardappels erbij te geven of aardappelpuree.

In Polen dienen ze er meestal aardappelknödel, daar heten ze kluski (gekookte aardappelballen) bij op óf boerenbrood. In sommige delen in Polen stoven ze ook aardappels mee bij de zuurkool en wordt er toch nog vaak brood bij gegeven, maar er kan ook voor gekookte aardappelen gekozen worden als sidedish.

Het wordt dus niet als broodbeleg gegeten, hoewel het wel zou kunnen hoor. Ik doe zelf ook wel eens opgebakken zuurkool- of boerenkoolstamppot die over is van de vorige dag, op een snee brood met een likje mosters erover...heerlijk! (^-^)
amc
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bigos is een gerecht dat in Polen in elke streek weer net anders gegeten wordt, per streek kunnen er lokale ingrediënten worden toegevoegd.
Probeer eens bigos na een lange bergwandeling, overheerlijk!
Bigos ontbreekt op geen enkele Poolse receptie die naam waardig. Bigos kan zowel een hoofd- als een warm voorgerecht zijn.
Voor authentiekelingen onder ons: De etiquetteregel uit de 18e eeuw schrijft voor:
Nadat de pan geopend werd, neemt men er met een vork een stuk uit, laat het afdruipen op een stuk brood dat men in de linkerhand houdt en brengt het naar de mond.