Waarom staan er altijd op kartonnen verpakkingen van eten (bijv. sundrop rozijnen) gekleurde stipjes en streepjes op de verborgen flapjes?

Als je het doosje uit elkaar vouwt, zie je ze. Probeer maar.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.5K
ItisILeClerc
8 jaar geleden
testbeeld: hulpmiddel voor de drukker om de kleuren juist te positioneren

Antwoorden (3)

Dat zijn de kleuren die gebruikt zijn in de verpakking.
Die worden met elkaar gemengd op verschillende manieren om de gewenste kleuren op de verpakking te krijgen.
Ritsuka
8 jaar geleden
Dat zijn “printer's color blocks” of “process control patches” .
Ze worden meegeprint met de afbeelding op de verpakking. Aan de hand hiervan kan geautomatiseerd worden gecontroleerd of het drukproces goed is verlopen.
escape
8 jaar geleden
Uitzonderingen daargelaten wordt kleurendrukwerk vervaardigd door gebruik te maken van de kleuren magenta, cyaan, yellow en black. In goed Nederlands rood, blauw, geel en zwart. De drukker heeft meetapparatuur ter beschikking om de juiste hoeveelheid inkt per kleur te bepalen. De vier balletjes en andere meetpunten zijn de meetpunten. Drukwerk maakt gebruik van rasters. Heel summier gezegd betekent dat dat de afstand tussen de rasterpunten bepaalt of voor het oog de kleur lichter of donkerder wordt.