Is er iets waarvan je minder honger kunt krijgen?

Als ik uit school kom heb ik vaak best wel honger terwijl ik wel brood op heb bij de lunch. Dit is heel irritant omdat ik dan de neiging heb om hele ongezonde dingen te gaan eten. Nu vroeg ik mezelf af: is er een middel om van je hongergevoel af te komen zonder veel te gaan eten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Zorg dat je bij de lunch al producten eet waarin langzame suikers/koolhydraten zitten.
Neem dus geen bewerkte producten die snel verteerd zijn zoals witbrood, of koeken met veel suiker en weinig vezels.

Goede lunchproducten zijn volkoren of zuurdesembrood met kaas, vleeswaren, spread enz. eet er een stuk fruit bij zoals een peer, kiwi, mango, appel, sinaasappel, maar ook groenten als worteltjes, bleekselderij, paprika enz. bevatten veel vezels, dus een bakje snoepgroenten is ook geen slecht idee.

Drink er dan nog magere melk of - yoghurt bij in plaats van vruchtensap of frisdrank en je kan er voorlopig weer tegen.
Je zul zien dat je door deze producten te eten, snel verzadigd bent en het ook langer blijft.

Mocht je tussendoor toch weer wat trek krijgen, dan zijn er genoeg gezonde tussendoortjes zoals een handje bosbessen, een paar snoeptomaatjes, plakje ham,
volkoren beschuitje met aardbeien, smoothie van zuivel en fruit of een schaaltje salade met dressing zonder olie.
Wil je toch snacken, houd het dan op een handje vol chips en geen heel zakje. Beter is dan nog een handje zoete popcorn of Japanse mix zonder pinda's omdat die minder calorieën bevatten. Ook een handje noten is verantwoord en goed, mits ze ongezouten zijn.
amc
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
Precies, minder koekjes enzo, meer goed vullende producten
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is het enige. Zorg voor eten met veel voedingswaarde en een langzame GI, dus Volkorenbrood, vezels, eiwitten en vetten en laat suikers als witbrood, koek en fruit (!) staan, want dan gier je de hele dag van de honger., De rijstzoutjes en popcorn vallen mijns inziens overigens onder de categorie : troep die je moet zien te vermijden". De noten zijn natuurlijk prima.
amc
8 jaar geleden
Er zijn nu eenmaal mensen die graag snacken met chips en dergelijke knabbels en zeg nou zelf....altijd maar noten is duur en ook vet en saai.
Er zijn heel veel van dat soort snacks en dan kan je nog het best eens kiezen voor rijstzoutjes en popcorn als je per se eens wat anders wilt.
Ik ben het trouwens niet met je eens dat je fruit moet laten staan. Fruit met veel vezels is zeker van waarde. Vanwege de voedingsvezels worden snelle suikers immers langzaam opgenomen en hoe langer het duurt voor alle suikers zijn opgenomen, des te minder piekt de bloedsuikerspiegel. De meeste fruitsoorten scoren laag ( minder dan 40) met de GI last op je lichaam.

Andere antwoorden (2)

Indien je honger krijgt en het is nog niet de normale tijd om te eten, kan je een glas lauw water drinken. ( helpt vrijwel altijd)
Wat noten eten kan ook helpen, of fruit.
In het ongezonde voedsel zit bijna altijd veel vet en helaas is dat verslavend.
Dus alleen al door er aan te denken, gaat het speeksel in je mond al werken en je maag maakt zich klaar voor de vette hap.
Alleen hierdoor krijg je nog meer honger.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Min: honger ga je tegen door meer vet en vooral meer eiwit te eten. En minder suiker.
Ivana
8 jaar geleden
Vraagsteller is pas 15 en in de groei. Waarschijnlijk moet ze ook een stuk op de fiets naar huis. Vroeger!! gingen er bij mij tussendoor na school altijd een paar boterhammen in. Ik ben er nooit dikker van geworden. Je moet ook niet met 'hongerklop' aan je huiswerk beginnen, dat levert niets op.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tinus probeer het eens met dat glas water.
de eerste minuten werkt het niet, volkomen logisch, want je brein verwacht vet en eiwitten.
Maar je maag geeft na enkele minuten het seintje dat er voldoende binnen is.
Ivana
8 jaar geleden
Goed voor een volwassene, niet voor een kind in de groei.
tinus1969
8 jaar geleden
@eddijst -dat werkt juist contraproductiefg, omdat water (net als bv sla) wel vulrt maar niet verzadigt. Je moet juist dingen eten die verzadigen -dan heb je langer geen honger.
Ritsuka
8 jaar geleden
Je lichaam kan prima aangeven of het honger of dorst is, water drinken ipv eten tegen honger is een bekend trucje dat op o.a. pro-ana sites vaak aangeraden word en is niet gezond.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ja je hebt wel gelijk door dat te zeggen, maar de vraagstelster, vind het heel irritant , om bij honger tussen door, ongezond voedsel te eten, zeg maar vette hap. het is bekend dat vet eten verslavend is het lichaam steeds vaker om vet eten gaat vragen. Dat wil de vraagstelster juist voorkomen, als ik de vraag goed begrijp. Dan lijkt me water drinken i.p.v. vet eten minder ongezond en het is niet verslavend. Neem je daarbij ook wat noten en/ of fruit, dan is je honger over op een redelijk gezonde manier.
Water drinken helpt goed maar stuls fruit zoals appels werken nog beter. Een gezonde koek kan ook vullen zoals een mueslireep. Bedenk ook dat er niet een perfecte hoeveelheid eten is. De één heeft genoeg aan 2 boterhammen per dag terwijl de andere er 8 nodig heeft. Misschien moet je tussen de middag wat meer boterhammen eten. Als je merkt dat je je vol eet tussen de middag, maar alweer honger hebt om 4 uur dan heb je waarschijnlijk een snelle stofwisseling. Eet wat vaker wat tussendoor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Wat is 'stuls' fruit?