Is een koolhydraat-arm dieet voordelig als je veel (explosief) sport en niet wilt afvallen?

Hallo,

De laatste tijd lees je veel over koolhydraat-arme diëten. Nu zie ik bij bijna alle artikelen met grote letters staan hoeveel kilo je wel niet kunt verliezen met dit dieet. Ik vroeg me echter af of het ook voordelig kan zijn als je níét wilt afvallen. Ik sport 3 á 4 keer in de week: krachttraining en explosieve atletiekonderdelen. Qua vet zou er iets af kunnen (niet noodzakelijk), maar spierkracht zou ik zeker niet willen verliezen! Zou dit voordelig kunnen zijn voor mij, of moet ik er niet aan beginnen? (Momenteel is het vooral veel brood, pasta en fruit.)

Gr. Ludo

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een koolhydraat-arm dieet is niet aan te bevelen bij krachtraining en explosieve sporten omdat je door dit dieet een slap gevoel krijgt in je spieren.

Ik heb vanaf vorig jaar mei een keer of zes dit dieet gevolgd.
Als ik naar mijn gevoel genoeg ben afgevallen dan stop ik ermee.
Geleidelijk kom ik dan weer op mijn oude gewicht en dan begin ik weer.

Het is een goed dieet omdat je geen honger lijdt en toch afvalt.
Maar je mag geen bier drinken en alle lekkere dingen moet je laten staan.
Dus als ik op mijn streef gewicht ben dan geef ik me weer over aan het goede leven.

Ik heb wel gemerkt dat als ik het dieet volg ik veel vlugger moe ben en duidelijk minder kracht in mijn benen heb.

Bij fietsen voel ik dat goed.
Ik moet me meer inspannen om een redelijke snelheid te bereiken.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De vraagsteller noemt het een dieet en als je het zo ziet dan klopt dit antwoord waarschijnlijk wel.
Maar ook dan doe je of is er iets fout als je er bij krachttraining een slap gevoel bij krijgt. Als KH-arm gezien word als voedingspatroon wordt het allemaal net iets serieuzer.
Een "keer of zes dit dieet volgen" slaat dan nergens meer op. Dit patroon wordt dan een paar jaar of langer gevolgd. NB: Als je KH-arm gaat zonder in calorieën te minderen en je hebt er serieus last van, dat lijkt het me verstandig om dat uit te zoeken. Dat klopt niet.