kun je gewone frikandellen in de oven doen of bakken in beetje olijfolie ?

aangezien een pakje van 4 ovenfrikandellen bijna net zo duur is als een pak met 20 gewone frikandellen vroeg ik me af of je normale frikandellen gewoon in de oven kan doen. Of anders bakken in de pan met wat olijfolie.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
93.1K

Antwoorden (4)

vanuit ervaring is het wel mogelijk om gewone frikandellen in de oven te doen. Ze barsten wel vrij snel, dus daar moet je goed opletten.

Het bakken in een pan met een beetje olijfolie kan ook gemakkelijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je oven voorzien is van een gril, dan kan dat heel goed. Net alsof ze van de barbecue komen.
Alleen op oven-stand of in olijfolie kan ook wel, maar dat is minder lekker.
jc54
7 jaar geleden
Als je ze niet wilt frituren kan je ze het best in een tafelgrill of paninigrill bakken en soms gaat het zelfs in een tostiapparaat dat je dan niet dicht klemt maar de bovenkant er los op laat liggen. Uiteraard kan het ook op de barbecue en ook in de koekenpan gaat het prima met toevoeging van een beetje olie of braadvet.
In de oven gaat het niet zo goed met gewone frikandellen. Hiervoor zijn de speciale oven-frikandellen gemaakt die ook een goed resultaat geven.
amc
7 jaar geleden
Je kunt gewone frikandellen uiteraard ook in de oven bakken. Ze zien er alleen niet zo mooi uit als de frikandellen die speciaal voor de oven gemaakt zijn. Ze zullen niet zo mooi bruin worden maar bleker zijn en ze zullen iets meer indrogen, dus rimpelen. Voor de smaak maakt het niet veel uit....ze zijn iets minder vet en juist het vet maakt ze wat smakelijker voor de meeste mensen. Ovenprodukten zijn aangepast omdat ze niet met vet in aanraking komen en hebben een iets andere samenstelling om ze toch knapperig en mooi bruin te laten worden zonder vet.
Heb je een airfryer dan maakt het eigenlijk niets uit of je gewone- of ovenfrikandellen neemt.

Je kunt zowel oven- als gewone frikandellen eveneens heel goed in een koekenpan met wat olie bakken. Het beste is om ze dan eerst even te ontdooien en ze zijn dan met enkele minuten al klaar.
amc