Hoe herken je tamme of wilde kastanjes?Tamme kun je toch eten, en hoe doe je dat, bakken of poffen,en hoe doe je dat dan?

Bij mij in de buurt staat een kastanjeboom, ik weet alleen niet of het het een tamme of wilde kastanje is. en of ik ze kan eten, en hoe ze te bereiden

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

dit is een tamme kastanje

Toegevoegd na 42 seconden:
2e foto een wilde kastanje

Toegevoegd na 4 minuten:
in de kastanje maak je met een schilmesje een kruis
dan verwarm de oven voor op 180 gr, maak de kastanjes iets vochtig en zet ze in de oven op een bakplaat, dan ongeveer in een half uur gaar
dan eruit halen dan wanneer ze een beetje zijn afgekoeld pellen en eten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja vroeger maakte we er met luciferhoutjes poppetjes van
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of spinnewebbetjes

Andere antwoorden (4)

heel makkelijk
tamme kastanjes zit een puntje aan, waardoor je ze makkelijker kunt openen.
wilde kastanjes zijn helemaal rond, kun je dus moeilijk een beginnetje vinden om te openen, dus ook niet eten

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik eet ze altijd zo uit de schil, voor poffen ed kun je wel googlen
Heb ook eens n recept gezien van spruitjes met kastanjes, dan kook je ze gewoon mee met de spruiten
anneliez
13 jaar geleden
anneliez
13 jaar geleden
bij konijn wordt t ook wel gegeten,
een tamme kastanje heeft een puntje aan de bovenkant. Een wilde kastanje is juist mooi rond. Ook heeft de tamme kastanje meer stekels op het omhulsel en zijn ze dunner dan die van de wilde kastanje.

Poffen :
Ingrediënten voor 1 personen
500 gr. Tamme kastanjes.
20 gr. boter.

Hulpmiddelen
* POFFEN IN DE OVEN:
Verwarm de oven voor op 220 graden.
Maak met een scherp mesje een kruis in de bovenkant van de kastanjes.
Leg de kastanjes ongeveer 10 min. in de oven tot ze openspringen.
Laat de kastanjes iets afkoelen en pel ze.

Bereidingswijze
POFFEN IN DE OPEN HAARD:
Maak met een scherp mes een kruis in de bovenkant van de kastanjes.
Leg ze in de gloeiend houtskool tot ze poffen.
Wrijf de as van de kastanjes en pel ze.

POFFEN IN DE PAN:
Maak met een scherp mes een kruis in de bovenkant van de kastanjes.
Smelt de boter in een grote pan.
Doe de kastanjes in de pan.
Laat de kastanjes in ongeveer 20 min. op een niet te hoog vuur poffen.
Schep ze ontertussen een keer om.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als kind probeerden we ze gewoon even. De wilde zijn heel bitter, dus niet te eten.

Kastanjes kun je koken en roosteren op een vuur. In Hongarije heb ik een heerlijke mousse gegeten van gekookte kastanjepuree vermengd met gezoete slagroom.

Van kastanjes kan je ook soep maken. In mijn kookboek staan 2 recepten.
13 jaar geleden
Kijk gewoon even naar de boom, dan weet je of je de vruchten kunt opeten of dat je naar de winkel moet:

Paardenkastanje (NIET eten): http://commons.wikimedia.org/wiki/Aesculus_hippocastanum?uselang=nl

Tamme kastanje: http://commons.wikimedia.org/wiki/Castanea_sativa?uselang=nl

Pofinstructie en andere recepten: http://www.jeannesplace.nl/kastanjes.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die Wikimediapagina's gaan vooral om de foto's, zodat je zelf kunt kijken welke boom het is - blad, bloesem, vruchten, hele beeld van de boom: prima vergelijkingsmateriaal. Hoef je geen woord Engels voor te spreken.
Eigenlijk is het simpel: had ie in de lente van die kaarsjesbloesem? Dan is het een paardenkastanje en kun je de vruchten niet eten.