Mag een supermarkt jongeren langer laten werken zonder ze uit te betalen?

Mijn zoon heeft een bijbaantje bij Albert Heijn. Als hij om 20.00 uur klaar is en anderen nog niet, moet hij de anderen meehelpen tot alles klaar is. Hij werkt dan een half uur à 3 kwartier langer door zonder dat hij daarvoor betaald krijgt. Mag dit zomaar?

Toegevoegd na 2 minuten:
Als het niet mag, wat is dan voor hem het beste om te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Nee, uiteraard mag dit niet zomaar. Tegenover werk staat een beloning. Sommige mensen worden niet betaald voor overwerk, maar dat is meestal management personeel, waarbij een bepaalde vergoeding voor overwer wordt geacht in het hoge salaris te zijninbegrepen. Grote kans dat jouw zoon regen het minimum jeugdloon werkt en door meer uren te werken tegen dat zelfde loon duik je per uur dis eigenlijk onder het minimum per uur.
Echter, de werkgever moet niet alleen rekening houden met het minimumloon, maar ook met het maximum aantal uren dat iemand per dag mag werken. Ik weet zo uit m'n hoofd niet hoeveel dit voor jongeren is, maar wel dat het niet zomaar omzeild kan worden. Er is een kans dat de werkgever de uren niet uitbetaalt, omdat dan in de administratie komt te staan dat jouw zoon ( en anderen) meer uren gewerkt hebben dan wettelijk toegestaan.
Je zoon zou dit natuurlijk niet moeten accepteren, maar in de praktijk is het soms lastig om je gelijk te krijgen, zeker als je een flex- of tijdelijk contract hebt en daarmee het risico loopt je baantje kwijt te raken. Maar zeker met een paar bij elkaar kun je je misschien wel sterk maken. Want een keertje helpen is toch daar aan toe, maar als er structureel te veel werk is moet hij natuurlijk gewoon meer mensen aannemen. Uiteindelijk kun je nog proberen de arbeidsinspectie in te schakelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Lijkt me niet. Als hij de afgesproken uren gewerkt heeft waarvoor hij betaald krijgt, is hij gewoon klaar. Meer uren moeten uitbetaald worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Heeft je zoon geen contract? Daar zou het toch in moeten staan.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik denk toch het aankaarten bij de leidinggevende. Ik weet niet hoe oud je zoon is, misschien zou jij voor hem met personeelszaken op het hoofdkantoor kunnen bellen en vragen hoe de arbeidsvoorwaarden zijn. Daarbij hoef je niet zijn naam te noemen, maar gewoon de vraag algemeen stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het idd 3 kwartier later word..valt het onder overwerk.. en zal zijn baas het moeten betalen..
bepraat dit met het fileaal waar hij werkt..
dat hij andere moet meehelpen is niet verkeerd ,maar dit is profiteren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alles wat je extra werkt moet worden uitbetaald! zo moest ik vroeger na sluitingstijd nog schoonmaken, was ik ook ruim een half uur mee bezig en kreeg ik ook niet uitbetaald. dit heb ik toen besproken met mijn bedrijfsleider en uiteindelijk toch uitbetaald gekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij mag toch zeker wel bedanken voor het doorwerken? Dat zou ik in elk geval doen. Voor AH nog tien andere plaatsen waar je uitgeknepen kunt worden. O ja, vergeet niet een stukje in wat plaatselijke krantjes en schoolkrant te schrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk in het contact even wat hier over vermeldt staat. Ik weet dat bij andere supermarkten in het contract staat dat er een kwartier uitwerktijd is. Dit is de tijd voor het afronden en eventuele uitloop van de werkzaamheden en waar dus niet voor betaald wordt! Als de werkzaamheden langer duren dan de genoemde uitwerktijd, is de werkgever verplicht op de tijd uit te betalen (bij een uitwerkkwartier is dat dus zo: 20.00 volgens planning klaar en 20.30 weg = half uur - uitwerkkwartier = kwartier extra betaald). Dit is zeker het geval als je zoon met zijn eigen taken al klaar is en hij andere (om wat voor reden dan ook) moet helpen!
Wat je zoon kan doen is lastig te zeggen.. voor hem tien anderen dus de kans is groot dat als hij hier tegen ingaat het contract niet wordt verlengt. Hij zal hier dus zelf een keuze in moeten maken.
Verdere stappen kun je wel ondernemen maar vraag je goed af of dat het wel waard is voor een bijbaantje, er zijn anders vast nog genoeg andere leuke bijbaantjes te vinden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij vakkenvullen bij de AH krijg je een opdracht (bijvoorbeeld rij 1 en 2 bijvullen). Er staat een bepaalde tijd voor die opdracht. Lukt je het niet in de tijd die er voor staat, dan is dit eigen tijd! Je kunt klagen maar voor jouw zoon zijn er helaas 10 anderen in de wachtrij......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, dat klopt, ik heb niet goed gelezen...
Iemand die de opdracht krijgt om langer te werken heeft recht op zijn tijdvergoeding. Als die opdracht er niet is, dan kan jouw zoon naar huis. Het dilemma ontstaat dan dat jouw zoon dan als niet loyaal gezien wordt en dat ze van iemand af willen. Dat zijn oneigenlijke praktijken. Heeft hij een contract en staat er iets over in.
Hij moet dit niet alleen aanpakken omdat hij dan kwetsbaar is. Zoek mensen met dezelfde ervaring en vorm een groep. Namens die groep kan er dan over worden gecommuniceerd en doe dat dan op een respectvolle manier. Niet vanuit enotie reageren maar de feiten weergeven, wat dat voor gevolgen geeft bij jouw zoon (boosheid, later thuis, geen beloning naar werken) en vervolgens aan geven dat alle mensen in de groep rechten hebben. Je zou ook eens een vakbond kunnen bellen en navraag doen. Dat hoeft de werkgever van jouw zoon niet te weten maar het kan wel een indicatie geven van de rechten.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk moeten de gewerkte uren uitbetaald worden, zeker voor het bedrag wat AH aan parttimers betaald. Filiaalbeheerder er op aanspreken en zeggen dat je vertrekt als het niet geregeld wordt, maar dan wel de publiciteit zoekt.
Je gesprekken even bevestigen, dan zal men er eerder van overtuigd zijn dat het menens is. (Kan ook per Email)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
werk moet worden betaald.
Dus: kijk wat in contract of CAO staat.
Inderdaad kan er zo iets zijn als uitwerken.

Het is wel zo dat werkgever niet blij zal zijn met eventuele acties van uw zoon.
Maar ach, bijbaantjes genoeg.
Via een rechtzaak vang je zo 50% rente over niet betaalde uren.
Zal ik u eens helpen met zon zaak ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe oud is hij? Voor zijn 16e bijvoorbeeld mag hij niet eens na 19.00 werken. En verder afhankelijk van zijn leeftijd maar een aantal uren per week.
Bel 0800 - 9051 om het eens na te vragen (arbeidsinspectie).