Hoeveel periodieken krijg je bij een nieuwe baan?

Ik heb bijna 20 jaar in de verzorging gewerkt,ben er nu wel al ruim 15 jaar uit.
Als ik dan kijk naar mijn salaris, wat is dan redelijk om mee te beginnen, ik had het maximum van 10 periodieken.
Moet ik dit zelf aangeven bij een evt sollicitatie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Hoi Nelly,

Ik neem aan dat je hebt gereageerd op een vacature? In de zorg zijn alle functies gewaardeerd volgens een bepaalde systematiek (FWG). In de vacaturetekst staat eigenlijk altijd in welke schaal een functie valt, bijvoorbeeld FWG30 of FWG35. Op internet kun je terugvinden welke bedragen horen bij deze schalen.

Je had destijds het maximaal aantal periodieken, maar zoals eerder al is gezegd: je bent er heel wat jaartjes uitgeweest. Ik kan me dus best voorstellen dat je niet bovenin de schaal begint. Tijdens het eerste gesprek komen eerst andere zaken aan de orde: motivatie, geschiktheid, opleiding en ervaring. Als je op basis van het eerste gesprek wordt uitgenodigd voor een tweede gesprek dan wordt er pas over salaris gesproken.

In principe zul je hierover moeten onderhandelen. Ik kan me voorstellen dat zij met een voorstel komen in welke periodiek je zou starten. Het lijkt mij zeer onterecht als je onderin de schaal moet starten. Gezien je ervaring lijkt halverwege (trede 5 of 6) mij redelijk. De kunst is dus om, als ze daar zelf niet mee komen, de ander te overtuigen dat je het waard bent. Wijs op je ervaring, op andere zaken die je tijdens de periode dat je geen betaald werk in de zorg deed die misschien in je voordeel spreken enz. Het zou niet terecht zijn als je hetzelfde beloond wordt als een schoolverlater, dat zal de werkgever ook begrijpen.
Zorg in ieder geval dat je de schalen en de periodiekbedragen vooraf een beetje kent en weet wat je minimaal wil verdienen, dan word je minder gauw verrast tijdens het gesprek.

Succes met je sollicitatie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij een eerste sollicitatie zou ik niet beginnen over salaris. Dat komt pas later, bij het arbeidsvoorwaardengesprek.

Als je alleen wilt instromen met hetzelfde [ en geïndexeerd ] salaris van 15 jaar geleden, dan moet je er rekening mee houden dat je hoogstwaarschijnlijk veel te duur zult zijn.

En verder is je vraag niet te beantwoorden
Hangt af van welke functie, welke schaal, en welke zorginstelling. En wat voor verzorging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En 15 jaar eruit betekent ook 15 jaar minder werkervaring. Dus 15 periodieken gaat ze echt niet krijgen, zou onredelijk duur zijn. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meer als 10 periodieken zijn er niet :) in de zorg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap wel dat ik er geen 10 krijg, maar vroeg me af wat redelijk is om te vragen, 4, 5 of 6
Als je werkzaam bent (geweest) in de zorg is solliciteren een zeldzaamheid, ben altijd via via weer in een baan gerolt, heb er weinig ervaring mee.
Wanneer het gesprek over de salariëring plaatsvindt moet je dit allicht aangeven. Het is voor hen een indicatie over jouw functionering als zorgverleenster.
Er is in 15 jaar veel veranderd, ook de gulden is weg en jij kreeg waarschijnlijk je salaris nog in guldens uitbetaald.
Je zult ook wel weer bijscholing moeten meemaken om op het niveau van nu te kunnen werken.
Zij zullen het zeker in overweging nemen en dan zal je wel uitleg krijgen of en hoe ze ermee omgaan.
Er is in elk geval een CAO en daar moeten ze zich aan houden.
amc