Kan een baas je verplichten om (tijdelijk) in ploegendienst te gaan werken?

Mijn baas heeft een grote klus aangeboden gekregen, maar om deze te kunnen realiseren, zal er waarschijnlijk een aantal weken in 3 of 5 ploegendienst gewerkt moeten worden.
Alle medewerkers werken normaal gesproken in dagdienst.
Kan hij, na goedkeuring van de OR, mensen verplichten om in de ploegendienst (en eventueel week-enden) te gaan werken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.1K

Het beste antwoord

Als in jouw arbeidsovereenkomst arbeidstijden zijn gespecificeerd en daaronder vallen de tijden van ploegendiensten niet, mag jouw werkgever je niet verplichten om in ploegendienst te werken.
Echter, als er geen uitdrukkelijke afspraken gemaakt zijn (wat vaak zo is), gelden er wel andere regels. De medewerker is dan gehouden om te werken op arbeidstijden die ook voor andere vergelijkbare medewerkers gelden, dan wel die gebruikelijk zijn in de bedrijfstak.
In het arbeidstijdenbeleid moet dan echter wel door de werkgever rekening gehouden worden met de persoonlijke omstandigheden van een werknemer (bijvoorbeeld zorgtaken, ander werk, en gezondheidsredenen).
Kijk dus eens goed je arbeidsovereenkomst na!

eerdere vraag op GV (zie bron)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Sla je contract erop na... Daarin staat op welke basis en voor wat je bent aangenomen en welke voorwaarden er nog aan vast kleven. Indien blijkt dat je voor dagdiensturen bent aangenomen kan hij dit niet zomaar eisen. Jij heb echter dan wel een sterke onderhandelingspositie wat betreft welke dienst je doet en de extra vergoeding die erbij komt kijken. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het bedrijf aangesloten bij een CAO, dan kan de baas bindende afspraken maken met de vakbonden,
als er geen cao is kan de baas met de OR afspraken maken.
Denk er daarbij aan dat het overleven van een bedrijf in het belang is van de medewerkers. Wel mag je verwachten dat de OR/vakbond zorgt voor een leuke extra vergoedingsregeling. De werknemers mogen mee profiteren van deze opdracht.

Werknemers van 55 jaar en ouder kunnen (vzv ik weet) NIET meer gedwongen worden voor nachtwerk...avondwerk is iets anders. Weekend overdag ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heeft met je contract te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als jouw baas een instemmingsaanvraag indient bij de or of indien het een kleine onderneming betreft bij de Pr
en die stemmen er mee in dan kan dat
richtlijn is vaak als 75% er mee eens is dat de or ook akkoord gaat