Meewerkende familie?

Als ik in mijn bedrijf mijn moeder laat werken dan moet ik haar als vanzelfsprekend een salaris betalen. Zij staat dan ook op de loonlijst, maar is geen personeel. Dit is althans de discussie zoals ik die vanmiddag met iemand had...

Meewerkende familie is geen personeel?
Of juist wel?
Hoe zit dit nu precies?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.9K

Het beste antwoord

Voor het aannemen van een familielid heeft de belastingdienst hele specifieke richtlijnen.
Er is volgens de belastingdienst slechts sprake van een werknemer als er een gezagsverhouding bestaat.
Met je kinderen kun je die gezagsverhouding wél hebben, met je ouders echter niet.
Als je één van je ouders mee wil laten werken in je onderneming moet je deze netto uitbetalen. Zij zelf moeten dan hun verdiensten opgeven bij de aangifte IB.
Ze worden door de belastingdienst gezien als freelance werknemers waarop geen inhoudingen zijn afgehouden.
Ze kunnen bij een evt. beeindiging ook géén aanspraak maken op een uitkering van de WW.
Ik verkeer zelf al 15 jaar in deze situatie, nadat ik mijn bedrijf heb overgedaan aan mijn kinderen, maar daar nog steeds als adviseur 'werkzaam' ben.
Wél vooraf melden bij de belastingdienst of je accountant dit laten regelen. De belastingdienst verstrekt dan een verklaring die toekomstige misverstanden uitsluiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je iemand op de loonlijst hebt staan, familie of niet, is het personeel. Als ze niet op de loonlijst staat, maar mee helpt wordt de discussie met de belastingdienst een stuk moeilijker.

Toegevoegd op 29-06-2009 17:17:31
Volgens het woordenboek zijn personeel:

"Werknemers in dienst van een onderneming of instelling."

Iemand in loondienst is dan gewoon personeel. Als je de term meer ziet als "ondergeschikte" dan kan ik me voorstellen dat je er moeite mee hebt.

Een familielid dat werkzaamheden doet in een bedrijf dat je kunt zien als gewoon werk, hoort ook op de loondienst te staan zoals je zelf al aangeeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit jouw vraagstelling blijkt dat je (al) een loonlijst hebt. Iedereen die daarin wordt opgenomen valt voor de fiscus en soc. verz., onder de noemer: Personeel. Trouwens, om hier goed op te kunnen antwoorden zou je eigenlijk de juridische bedrijfsvorm moeten melden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ligt er aan welke afspraken je met elkaar maakt
mij advies is zet alles op pappier ook al is het je familie
dit voorkomt moelijk heden in de toekomst
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet aan drie dingen voldoen voor een arbeidsovereenkomst:

1. Er is sprake van een gezagsverhouding, iin dit geval ben jij de baas van je moeder, je mag haar zakelijke opdrachten geven en deze moet zij uitvoeren.
2. Er is sprake van persoonlijke arbeid, je moeder voert ze dus uit en laat het niet door iemand anders doen.
3. Er is sprake van loon, ze wordt redelijkerwijs voor haar functie betaald, net als iemand anders binnen het bedrijf met dezelfde functie en ervating (zou hebben gekregen).

Waar ''iemand"op doelde is een meewerkend familielid, deze deelt bijvoorbeeld mee in de winst maar staat niet onder gezag, of in het geval van kinderen, krijgt geen loon uitbetaald. Deze personen zijn dan ook niet sociaal verzekerd en hebben bijvoobeeld bij verminderde werkzaamheden of ziekte geen recht op een loongeralateerde uitkering, zij hebben daar immers ook geen premie voor afgedragen.