Binnen EU verhuizen, recht op ww-uitkering? En/of recht op bijstand?

Mijn partner woont en werkt in Groot-Brittanie. Binnenkort wordt zij waarschijnlijk, door reorganisatie, ontslagen. Een mooi moment om naar Nederland te verhuizen. Ze wil niet bij mij inwonen maar een eigen huisje. Heeft ze, na verhuizing, recht op een ww-uitkering?
En zo nee, heeft ze dan wel recht op bijstand (of: onder welke condities heeft ze recht op bijstand?)

Wij zijn niet gdtrouwd en hebben nu geen geregistreerd partnerschap.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Mogelijk heeft ze daar wel recht op lees de voorwaarden hieronder goed door

http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud?pid=30

over de immigratie hoef je niet druk te maken Groot Brittannië is lid van de EU,dus inburgeringscursus en dergelijke is niet nodig

Toegevoegd na 8 minuten:
maar heeft ze geen financiele middelen om werkloos in dit geval krijgt ze daar 3 tot 6 maanden de tijd voor om hier in Nederland te wonen en een baan te vinden
http://www.europa-nu.nl/id/vha4p0rx1qv1/wonen_in_de_europese_unie

Toegevoegd na 10 minuten:
http://www.europa-nu.nl/id/vha4ozv8cev0/werken_in_een_ander_land_in_de_europese#p2

Toegevoegd na 10 minuten:
http://www.europa-nu.nl/id/vha4ozv8cev0/werken_in_een_ander_land_in_de_europese#p2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Heeft ze in Nederland een arbeidsverleden en wwpremie betaald? Zo nee, dan zie ik niet in waarom ze recht zou hebben op een Nederlandse ww-uitkering.
En recht op bijstand? Sorry hoor, maar zij wil graag een huisje en heeft geen geld? Waarom zou dat uit de bijstand betaald moeten worden.

Bij de huidige immigratieregels vraag ik mij af of ze uberhaupt het lang in komt zonder werk en zonder geld.

Persoonlijk vind ik het nogal vreemd om je in een ander land te vestigen en daar gelijk een beroep te doen op uitkeringen. Ik zou je partner aanraden om vanuit haar woonplaats te solliciteren naar een baan in Nederland en als ze dan aangenomen is en dus eigen inkomen heeft op zoek te gaan naar een huisje.

Niet de andere volgorde dus.

Toegevoegd na 52 seconden:
in de 2e alinea moet 'het lang' natuurlijk 'het land' zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gek genoeg is het sinds de grenzen open zijn te allen tijde verplicht om een id-bewijs op zak te hebben. en zoals hieronder al wordt aangegeven zijn de regels over arbeidsmigratie binnen Europa aangescherpt. Als belangrijke maatregel wordt genoemd:
"Iemand uit Europa die niet in zijn eigen onderhoud kan voorzien, mag niet in Nederland blijven. Hierop wordt strenger getoetst en de regelgeving wordt hier op aangescherpt." Uit het verhaal hierboven maak ik op dat ze niet in haar eigen levensonderhoud kan voorzien. Ik zie ook niet in waarom ze hier aanspraak zou moeten mogen maken op het sociale vangnet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat je gelijk hebt voor wat betreft het land inkomen, maar uit je stukje over recht op bijstand haal ik niet dat ze in die periode recht heeft op bijstand in ieder geval. met andere woorden: ze moet snel zijn en zolang op zijn zak teren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat er een convenant bestaat tussen de EUlanden: ze heeft ww premie betaald in de UK dus kan me voorstellen dat er een soort coulance over-en-weer zou zijn.
Dat de belastingbetaler in nederland liever niet ziet dat vreemdelingen bijstand ontvangen, begrijp ik.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/buitenlandse-werknemers/nieuws/2011/04/14/regels-arbeidsmigratie-binnen-europa-aangescherpt.html

Kijk hier eens voor de wet-/regelgeving omtrent dit issue.
amc
12 jaar geleden
Nee gelukkig kan dit niet. ALs jij haar wil laten overkomen moet jij genoeg verdienen om haar te onderhouden. Nogal wat noten op haar zang. Geen werk, uitkering/bijstand en een eigen huisje. Nederland is de hemel niet!

Toegevoegd na 3 minuten:
En een eigen huisje? de wachttijd voor een een sociale huurwoning is 5 jaar minimaal. Als ze kan kopen is bijstand al helemaal geen optie, en in de particuliere sector huren met een WW?