Kunnen ze iemand van 58 jaar verplicht om in 2 ploegendienst te werken?

Toegevoegd na 32 seconden:
moet natuurlijk verplichten zijn.

Toegevoegd na 48 minuten:
ik ben 10 maanden werkloos

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
19.4K

Het beste antwoord

Dat ligt er aan in welke branche je werkt en onder welke CAO je valt. In de CAO is hierover altijd iets te vinden, dit kan je daarin opzoeken. Bij mijn weten gelden er voor mensen van 55 jaar en ouder andere regels voor ploegendiensten en nachtdiensten. Afdeling P&O kan je ook hierover informeren.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zijn geen regels of wetten die het verbieden.
Dat is een kant.
Wettelijk is hiervoor niets geregeld. Er zijn CAO's die vastgelegd hebben dat boven een bepaalde leeftijd er geen ploegendienst meer hoeft te worden gedraaid. Dus in de CAO kijken als die van toepassing is.
[Moet in de zien zijn bij de afdeling Personeelszaken].

Maar zelfs als het wel kan en mag volgens de CAO is het heel dom van de werkgever om dat zo maar te verplichten.

Uitgangspunt moet toch zijn dat de werknemer er geen schade door heeft.
Arbeidstijden moeten zodanig zijn dat zij de gezondheid van de medewerkers in geen enkel opzicht schaden. Randvoorwaarden kunnen zijn: ploegendiensten worden alleen ingesteld of gewijzigd na instemming door de ondernemingsraad en nadat de betrokken medewerkers minimaal twee maanden vooraf zijn ingelicht. Huidige medewerkers gaan alleen vrijwillig werken in de nieuw ingestelde ploegendienst.

Ga dus in ieder geval praten met de OR of met de personeelsvertegenwoordiging in het bedrijf.

Kom je er niet uit, bel dan even met de Arbeidsinspectie.
0800 27 00 00 0 (gratis)

Toegevoegd na 38 minuten:
OOOOH, je bent werkeloos.
En je krijgt waarschijnlijk een ww-uitkering?

Tja dan moet je bij het UWV zijn voor de nieuwe richtlijnen passende arbeid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen reden waarom dat niet zou kunnen. Het kan dus gewoon.

Toegevoegd na 45 minuten:
Als je werkeloos bent is het verplicht om te gaan werken of het nu een ploegendienst is of niet.
12 jaar geleden
ze kunnen je niets verplichten , je kunt er voor kiezen werkloos te blijven.