Beiden een 32 urige werkweek - kerstdag op maandag - ik word 32 uur en collega 25 uur ingeroosterd na de kerstdag - is dit wettelijk juist?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij met de kerst werkt krijg je daar een compensatie dag voor, dus bv donderdags vrij.
Ik weet niet of je in de zorg werkt maar daar is 32 uur een gemiddelde per week, de ene week zal je meer de andere week minder werken.
Misschien wat meer info geven voor een duidelijker antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik werk op een callcenter en wij worden ingeroosterd - dit is per week en per dag verschillend - ik heb het nu over een situatie waarin beiden geen vaste roostervrije dag hebben in een werkweek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, nu snap ik het, weet helaas het antwoord niet.
Maar doordat de maandag wegvalt, wordt er minder uren gewerkt.

Antwoorden (4)

In de cao of in de individuele arbeidsovereenkomst moet aangegeven staan dat men betaald verlof heeft tijdens een feestdag. Ik ken geen enkele cao die hier geen regeling voor heeft.

Is er geen cao geldig in het bedrijf waar je werkt en ook geen personeelsregeling en staat in de individuele arbeidsovereenkomst niks over feestdagen dan zou het kunnen zijn dat er over dit onderwerp bij jouw werkgever niets geregeld is. Een werkgever is dan niet verplicht om betaald verlof te verlenen tijdens een feestdag.

Als je de cao die bij jou van toepassing is weet, geef hem dan even door, dan zoek ik het voor je op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op jouw vraag of het wettelijk juist is, is het antwoord:
ja, want er geen wet die dat verbiedt.

Of het klopt dat jij 7 uur meer moet werken dan jouw collega, dan kunnen wij dat antwoord niet geven.

Misschien heeft jou collega ooit ergens die 7 uur meer gewerkt. Misschien heb jij ooit 7 uur minder gewerkt.
Misschien zijn er andere redenen.
Maar dat moet je aan je werkgever vragen of aan diegene die de planning maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom niet?

Net zoals collega's die normaal 40 uur werken en nu maar 32 uur werken ook geen probleem zijn.

Jezelf vergelijken met een ander is in dit geval niet juist. Alleen kun je kijken naar hoe je normaal wordt ingeroosterd. Wordt je ALTIJD op maandag ingeroosterd dan mag je niet zomaar nu op andere dagen worden ingedeeld en moet je maandag gewoon die vrije dag zijn. Is de indeling willekeurig dan heeft je collega gewoon geluk. Haar extra dag is ingedeeld op die maandag die vrij is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je een contract waarin staat dat je 32 uur werkt of bv 1600 uur op jaarbasis ( ik noem maar wat) want in het laatste geval kun je per week wel verschillend ingeroosterd worden.
Kijk in je CAO, daar moet het in staan.