Is een werkgever volgens de wet verplicht om werknemers' over uren te betalen?

Het gaat hier om de Albert Heijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Nee. Zolang het niet in het contract of cao is opgenomen hoeft dit niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet als het incidenteel is.

Wanneer je structureel is, en je altijd een uur ofzo moet overwerken, is het een ander verhaal
12 jaar geleden
Dat ligt aan het contract.
Een uren-budget contract gaat uit van plus/min uren. Plusuren worden dan gecompenseerd met vrije uren die wel worden uitbetaald.
Sowieso heb je als werknemer "uitwerktijd", dus als je 12 keer 5 minuten langer bezig bent, geldt dat niet als een uur overwerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja.

Echter dien je dan eerst te kijken wat overuren zijn, overuren zijn uren die buiten de regulieren werktijd worden gemaakt.

Hiervoor heb je ook het CAO en de wettelijke regeling nodig, bij wet is geregeld dat we een 40 urige werkweek hebben, bij CAO kan geregeld zijn dat de werkweek minder uren bedraagt en de overige uren tot aan de 40 omgezet worden in tijd voor tijd.

Dus maak jij meer dan 40uur in een week dient de werkgever overuren uit te betalen.