Mag een werkgever de uitbetaling van het loon steeds later betalen? (zie verdere uitleg)

Ik werk nu bijna 12 jaar bij de zelfde werkgever.
In het begin dat ik er kwam werken betaalde mijn werkgever mijn loon op de 21e van de maand uit.
Destijds ging ik op mezelf wonen en heb bij verschillende instanties afgesproken dat een automatisch incasso op de 21e van de maand uitgevoerd mag worden.
Nu bijna 12 jaar later heeft mijn werkgever de uitbetaling van het loon over de jaren heen steeds verschoven.
Nu is het al zo dat ik mijn loon pas de 26e (of soms in ergere gevallen de 27e) van de maand ontvang.
De afgesproken automatische incasso's lopen wel gewoon door,waardoor ik op sommige momenten erg in het rood sta (wat ik officieel niet eens mag en kan bij mijn bank),natuurlijk word dat een paar dagen wel weer recht getrokken door de storting van mijn loon,maar ik betaal er wel rente over.
Ik vind dit erg vervelend,en de instanties waar ik destijds een afspraak bij gemaakt heb kunnen de datum van de afgesproken incasso ook niet (steeds) veranderen.

Mijn vraag aan jullie is;mag een werkgever de uitbetaling van het loon steeds uitstellen?

Het is vorig jaar zelfs voorgekomen dat mijn loon pas na de kerstdagen op mijn rekening had staan,ook er vervelend.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was sowieso al niet heel handig om de automatische incasso's op dezelfde datum te laten plaatsvinden als de datum waarop je loon gestort werd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal kun je zelf niet bepalen wanneer de automatische incasso's plaatsvinden.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
De 27e is erg snel, bij mij gebeurt dit op de 31e.
Maar je kunt die incasso's natuurlijk gewoon intrekken en nieuwe aanmaken.

Antwoorden (6)

Ja. Er is geen wettelijke dag van de maand waarop het loon uitbetaald moet zijn. De werkgever mag dat zelf bepalen.

Makkelijke oplossing: Ze de automatische incasso een weekje later probleem opgelost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afhankelijk van de tijdsruimte moet het loon op een bepaalde tijd uitgekeerd worden. Dat is na afloop van de (fictieve) tijdruimte, evenwel niet sneller dan eens per week en minimaal eens per maand (art 7:623 BW).

Bij mij in de arbeidsovereenkomst staat overigens vermeld dat het loon op of rond de 16e van de maand gestort moet worden. Misschien staat er in jou in de overeenkomst ook iets vermeld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je antwoord,ik zal er eens naar gaan kijken.
Als er iets over in de overeenkomst staat kan ik daar rechten uit ontlenen?
burgos
12 jaar geleden
Joh strijk je baas niet tegen de haren in,
het scheelt soms maar een paar dagen.
overleg met hem,is toch veel beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn weer zo'n min, terwijl het burgerlijk wetboek er toch duidelijk over is. Minimaal eens per maand moet het loon uitgekeerd worden. Ben blij dat jij er wel wat aan hebt. Je kunt er rechten aan ontlenen als het duidelijk in je arbeidsovereenkomst staat. Ik werk zelf als interimmer bij een adviesbureau en mijn werkgever houdt als stok achter de deur dat wij (de adviseurs) ervoor moeten zorgen dat we wekelijks onze uren verantwoorden. Als wij dit niet doen, zouden zij ons zogezegd niet kunnen garanderen dat het salaris op tijd gestort wordt. De ene verplichting tegenover de andere, als het ware. Ik weet dat er ook werkgevers zijn die de 31e als uiterste betaaldatum aanhouden, in dat geval sta je nergens. Het is een vervelende kwestie, want je loon is heel belangrijk en sommige werkgevers zien niet in hoe belangrijk regelmaat daarin is. Succes!
Ja ik denk dat jij(en ook je baas) slachtoffer zijn van de crises,hij zal moeite hebben om het salaris op tijd uit te betalen klinkt mij bekend in de oren.maar joh,overleg even met je baas,je werkt er 12 jaar dus hij is harstikke tevreden met je,en ik denk dat hij dat probleem best wil oplossen voor jou en heeft hij het geld een x niet op tijd, vraag dan of hij jou dat even wil zeggen.
12 jaar geleden
Helaas kun je hier niks aan doen. Ik herken het probleem echter wel. Mijn eerste werkgever betaalde altijd netjes de 21e uit. Mijn werkgever daarna betaalde de 25e uit. En tegenwoordig heb ik een werkgever die de laatste dag van de maand uitbetaald.
Mijn incassos lopen ook gewoon door. Ik snap dat het erg vervelend is. Wat je hooguit kunt doen is inderdaad een potje aanleggen voor de rekening. Zodat je de 21e alle rekeningen kunt betalen en toch niet rood staat. Het loon wat je dan krijgt bevat dan weer het potje voor de volgende maand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt zelfs geld terugvragen als je werkgever te laat uit betaalt. Ik zou even opzoeken in je CAO-voorwaarden welke dag de maximale uitkeerdatum is. Als je werkgever eroverheen gaat staat op deze site wat je rechten zijn: http://www.intermediair.nl/artikel/51570/werkgever-betaalt-loon-te-laat.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Hij betaald voor het eind van de maand dus wat bedoel je nu met je antwoord en je link????????????
Het mag inderdaad en als de instantie's dit niet willen verschuiven dan kun je de automatische incasso's in trekken en eventueel erna weer automatisch laten afschrijven op de datum dat het jou uit komt.