Wat kan je met de kunstacademie?

Ik ben pas 12 dus ik hoef me er nog niet druk om te maken, maar de vriendin van m'n broer doet kunstacademie en m'n moeder zegt dat je daar helemaal niks mee kan als je werk zoekt. Ik zou dolgraag kunstacademie willen doen maar kan ik er wat mee later?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.4K

Antwoorden (4)

Je moeder heeft wel een beetje gelijk: met een kunstopleiding vind je minder makkelijk een baan dan bijvoorbeeld met een economische of technische studie. Wie afstudeert aan de kunstacademie moet vaak langer naar werk zoeken. Soms nemen ze een gecombineerde baan: de ene helft van hun tijd hebben ze een kunstzinnig beroep, de andere helft een bijbaan.

Van alle studenten die de kunstopleiding hebben gevolgd, vinden degenen die afstuderen als grafisch ontwerper nog redelijk snel een betaalde baan. Ze gaan meestal werken bij communicatie- of reclamebureaus of ze gaan, in loondienst of als zelfstandige, aan de slag in de webdesignbranche. Dat zijn dus mensen die ontwerpen voor websites maken. Maar soms gaan ze ook tentoonstellingen ontwerpen of ze worden vormgever bij een tijdschrift.

De kunstacademie richt zich op de verschillende richtingen in de kunstwereld. Je kunt er leren om zelfstandig kunstenaar te worden, dus schilder of beeldhouwer. Ook kun je er leren om toegepast kunstenaar te worden. Dat wil zeggen dat je in een bedrijf werkt en dan dingen doet die met vormgeving te maken hebben. Je kunt dan bijvoorbeeld fotograaf, reclamemaker, meubelontwerper enz. worden.

Op de academies leer je vaak in het eerste jaar alle verschillende opleidingsmogelijkheden; later ga je je specialiseren op een bepaald gebied, zoals fotografie, tekenen en schilderen, textiel enz.
Pieter2011
12 jaar geleden
Ik zie de kunstacademie als een vrijetijdsopleiding. Als je bent afgestudeerd is eigenlijk het enige fatsoenlijke beroep dat je kunt hebben grafisch ontwerper. Hier heb je alleen wel betere opleidingen voor als de kunstacademie. Zoals het Grafische Media Instituut in Amsterdam. (bron, wel grappig trouwens dat hun site heel erg slecht in elkaar zit..)

Verder kun je als afgestudeerde altijd nog gaan kraker (tegenwoordig illegaal) of een occupy beweging opzetten. Bereid je wel voor op heel veel verschillende en "aparte" mensen als je naar zo een school gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn zelfs opleidingen die niet in de kunsthoek zitten waar de markt al slecht voor is. De vraag kun je redelijk eenvoudig zelf beantwoorden door simpelweg te zoeken naar vacatures voor een bepaalde functie, bijvoorbeeld op www.nationalevacaturebank.nl .

Wat je zal tegenkomen zijn de eerder genoemde grafimedia-functies, en die zijn niet zozeer kunstzinnig qua mindset, maar wel creatief - maar je werkt in een omgeving waarin de opdrachtgever de baas is, ook als je 't op artistiek niveau niet met 'm eens bent!

En verder zul je best her en der vacatures tegenkomen op andere terreinen (muziek e.d.), maar erg zinvol is 't allemaal niet:
- gevraagd xyz, voor 8 uur in de week (kun je dus niet van rondkomen)
- gevraagd xyz, op vrijwillige basis (kun je dus niet van rondkomen)

Nog één ding om goed in je oren te knopen, als je een kunstopleiding hebt gedaan met 't idee om je in de reclamewereld te nestelen: gok maar gerust dat er tijdens een sollicitatie op die ene functie er ongeveer 200 kunstenaars reageren, je kans is dus 0,5%. En als je eenmaal begrijpt dat er ook sollicitanten tussen zitten met 25 jaar meer ervaring dan een student die net klaar is, dan is je kans min of meer 0%.

Het komt dus neer op dit: als ergens een overschot van is dan is dat in principe voor iedereen slecht. En de laatste decennia zijn er veel mensen geweest die zogenaamde 'leuke studies' hebben gekozen. En daar komen nu veel studenten vandaan die niks kunnen vinden; te veel mensen voor te weinig banen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een academische opleiding doe je hopelijk niet alleen maar om een baantje te vinden. Het gaat er ook om em je kennis te verdiepen, zaken te begrijpen die je anders niet zou begrijpen, mensen te ontmoeten die in hetzelfde onderwerp geïnteresseerd zijn en misschien wel uiterst verhelderende inzichten hebben dan wel ontplooien.
Ik neem niet aan dat jouw schoonzus haar zinnen gezet heef op de kunstacademie puur en alleen om daarmee haar CV te pimpen, maar omdat haar hart uitgaat naar de kunst.
Je broer mag zich gelukkig prijzen met zo'n vrouw.