Een functie-eis niet, toch solliciteren?

Als jullie mijn werkvragen zat worden hoor ik het wel he?!
;-)
Maar hier mijn vraag, als je een vacature hebt en het lijkt je een prima functie maar aan 1 functie-eis kan je niet voldoen, zou je dan toch een poging wagen?
En zet je dan al in je brief dat je dat niet hebt maar bv dat je enthousiasme en leergerigheid dat compenseert???

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Natuurlijk! Wie niet waagt, wie niet wint. Ik zou er geen seconde over twijfelen, zeker niet als je die baan echt wilt.

Laat weten dat je dat, zoals je zelf al aangeeft, uitstekend kan compenseren en er hartstikke enthousiast voor bent. Als je de sympathie van die sollicitatie mensen hebt dan heb je sowieso al 50% gewonnen.

Vertel vooral wat je wel kunt, en zodra je over die functie eis spreekt zeg dan niet simpelweg 'tja, dat kan ik niet', maar vertel vollop over hoe graag je het wilt leren en dit ook uitstekend zal kunnen volbrengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Zeker solliciteren. Je valt juist extra op als je niet aan alle eisen voldoet.

Het ligt er natuurlijk wel aan welke eis dat is. Een reparateur van hoogspanningsleidingen mag geen hoogtevrees hebben, en die eis is dan wel degelijk essentieel.

Meestal worden de eisen opgesteld als richtlijnen. Dan kun je inderdaad compenseren.

Ik zou er zelf niet expliciet op ingaan. Wijs de werkgever niet op je manco's, maar noem alleen maar je positieve punten. Doe dat wel op zo'n manier dat daaruit volgt dat je goed bij die functie past.

Dat je niet aan die ene eis voldoet noem je dus niet. Je noemt ook niet dat je dat manco compenseert met andere punten. Je noemt alleen die andere punten, en je laat het aan de werkgever over om te concluderen dat die punten voldoende compensatie zijn.

Succes!
14 jaar geleden
Ik zou het niet expliciet in de brief zetten, maar wél erg benadrukken, dat je enthousiast en leergierig bent, en graag uitgedaagd wordt door nieuwe dingen.
Alleen als die funktie-eis voor jouzelf al bij voorbaat een belemmering is, zou ik er even over nadenken.
Ik zou bijv. nooit kunnen solliciteren op een baan, waar goede computervaardigheden een funktie-eis zijn, want dan weet ik bij voorbaat dat ik volledig de mist in zal gaan....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeer zeker, ze willen juist mensen die niet gekwalificeerd zijn er toch de baan aankunnen... Ik zeg: Doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie niet waagt die niet wint...

En uit betrouwbare UWV bron weet ik dat je vanaf 1 oktober gewoon moet solliciteren, omdat je anders op de eerste de beste aanbieding in moet gaan. Anders wordt je gewoon gekort op je uitkering...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ter compensatie +1 :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach ja... Het is vrij algemeen bekend wie de minstemmer is binnen GV...
Tuurlijk mag je solliciteren, maar schat wel je kansen in. Als er om een opleiding gevraagd word die jij niet hebt, dan heb je natuurlijk 0 kans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet waar: ik heb ooit gesolliciteerd op een baan als tekstcorrector waar een universitaire studie Nederlands werd gevraagd. Had ik niet, zelfs niet iets in de buurt, maar ik ben aangenomen op een test van mijn kwaliteiten.
Of ik het meteen al in mijn brief zou zetten; dat denk ik niet. Je kan er ook eerst voor zorgen dat je uitgenodigd wordt voor een gesprek (en dan wel eerlijk zeggen natuurlijk!), zodat ze je ook meteen persoonlijk kunnen leren kennen en misschien dat dan die ene functie-eis wel niet eens zo belangrijk meer is.

Maar ik zou het zèker proberen. Niet geschoten is altijd mis. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeker solliciteren! Tenzij er in de vacature staat dat die eis een absoluut vereiste is.

Maar niet altijd lukt het om iemand te vinden voor een baan die gekwalificeerd is, of vinden ze jou vanwege andere ervaring of persoonlijkheid toch beter passen.
Je kan het op zn minst proberen. Ik zou eerst in je brief het hebben over die eisen waar je aan voldoet, en aan het einde schrijven dat je aan die ene niet voldoet. En dat je enthousiasme en leergierigheid dat HOPELIJK kunnen compenseren. Of leergierigheid en enthousiasme die eis kunnen compenseren kan je namelijk zelf niet inschatten, dus als je zegt DAT ze het compenseren, klinkt een beetje alsof je die eis niet serieus neemt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteraard! Zij zoeken een schaap met 5 poten en zetten zo hoog mogelijk in. Dus staat er in de advertentie vast dat kandidaten een zwik aan vaardigheden moeten hebben, en op alle gebied al zijn ingewerkt. Maar zeker als er niet zoveel mensen op solliciteren zullen ze toch uit die groep moeten kiezen. Vaak blijkt dan dat iedere kandidaat sterke, maar ook zwakke punten heeft.

Je moet wel een goed verhaal hebben hoe je die ontbrekende vaardigheid gaat compenseren/wegwerken. Maar zoiets gaat vaak beter in een gesprek, dus dat zou ik niet in je brief zetten. Anders geef je ze alleen maar een reden om je brief opzij te schuiven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja joh gewoon proberen. Nee heb je, ja kun je krijgen. Ik zou er niks over zeggen tot het ter sprake komt en dan kun je alsnog zeggen dat je enthousiast en leergierig bent en het graag wil leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n gat wordt op basis van cv meteen al gesignaleerd. En dan kun je maar beter in de brief bij het cv een goed verhaal hebben over hoe je dat op denkt te gaan vangen. Anders geef je de indruk dat je jezelf ten onrechte overschat.
De functie-eisen in een vacature zijn het ideaalbeeld van de werkgever, en de meeste werkgevers weten zelf ook wel dat een ideaal niet hetzelfde is als de praktijk. Een personeelsfunctionaris zal meestal de binnenkomende sollicitaties op de volgende manier sorteren:

Eerst kijkt hij naar de cv's. Cv's die overduidelijk geen enkele relatie hebben met het profiel gaan er direct tussenuit. Daar wordt vaak de brief niet eens van gelezen.

Wat overblijft zijn cv's die (de meeste) in meer of mindere mate aansluiten op het profiel, en cv's (heel grote uitzondering) die perfect aansluiten op het profiel. Zijn dat er erg veel, dan maakt de personeelsfunctionaris een tweede schifting op basis van de beter en slechter aansluitende cv's, waarbij hij voor het wegdoen van een cv wel nog even een blik werpt op de brief om te zien of die eruit springt. Springt de brief eruit, dan zal zo'n functionaris bij een grooter bedrijf vaak ook brief en cv nog doorsturen naar andere afdelingen om te zien of daar interesse bestaat voor een kandidaat.

Voor wat er dan overblijft, worden de motivatiebrieven wél gelezen, waarbij inderdaad gelet wordt op de vraag of eventuele gaten in het cv worden verklaard/de kandidaat een idee heeft over hoe die gaten te dichten.

Ik heb verschillende keren gesolliciteerd op functies terwijl ik niet 100% in het profiel pastte, en meestal ben ik aangenomen. Ik zou het gewoon doen.

Wel raad ik je aan om met meer te komen dan 'enthousiasme en leergerigheid' om een gemis te compenseren. Daar komen honderd anderen ook mee, je valt dan niet op, en het is te nietszeggend.

Maak het concreet: *hoe* ga je met enthousiasme en leergerigheid het gemis compenseren? Ben je bereid te investeren in een opleiding/cursus? Heb je misschien andere ervaring die je kan helpen, of die aantoont dat je het snel op zult pikken? Dat is wat de werkgever namelijk wil weten: hoe groot is de kans dat deze kandidaat snel volledig mee kan draaien?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het gewoon doen, wel een beetje afhankelijk van de functie-eis.
Zo lijkt het me lastig als je als chauffeur gaat solliciteren als je geen rijbewijs hebt. Maar het missen van een kleine eis, zoals een enthousiaste persoonlijkheid, is niet erg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat lich eraan hoe zwaar de functie eis is waar je niet aan voldoet, als je bijvoorbeeld solliciteerd naar de functie van glazenwasser voor een torenflat en je voldoet aan alle eisen behalve dan dat je ontzettende hoogtvrees hebt en daardoor flauwvalt als je hoge jhakken aantrekt is het niet zinvol om de sollicitatie door te zetten,als het een andere minder belangrijke eis is,die te compenseren is kun je wel solliciteren,ondanks het gebrek aan die eis,de eisen bij een sollicitatie zijn vaak richtlijnen die bedoelt zijn om een richting aan te geven waarbij een deel vaststaat en een deel vrij ingevuld kan worden afhankelijk van de functie en kanidaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou eerst even bellen, dat is zowiezo altijd slim. Vragen in hoeverre ze daaraan hechten, aan die functie-eis. Dan kun je zelf inschatten in hoeverre je kans maakt. Vaak kun je dan ook wat over jezelf vertellen en dat geeft je weer een voorsprong.
Ik wil je wel zeggen dat in deze tijd het moeilijk is om eruit te springen, zeker als je niet aan alle eisen voldoet. Er worden voor leuke functies gewoon heel veel brieven geschreven. Soms wel meer dan 100. Dan is het moeilijk concureren.