Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een wergever zijn werknemer tijdens kantooruren verplichten mee te doen aan een sportdag georganiseerd door werkgever?

N.v.t.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoorden en reacties.
Ik snap dat als je weigert voor zo'n sportdag een negatieve indruk kunt wekken. Dat vind ik ff totaal niet relevant. Borrelen/netwerken of iets dergelijks heb ik totaal geen probleem mee, maar ik heb gewoon geen zin in zo'n sportdag met allemaal kleuterspelletjes.
Ik heb eens gegoogled, maar helaas kom ik nergens echt een concreet antwoord tegen of een werkgever mij écht kan dwingen om mee te doen. Persoonlijk lijkt het me sterk omdat dit ook nergens in mijn contract opgenomen is. Ik zou het zeer waarderen als iemand een betrouwbare bron hieromtrent kan aangeven. Mijn werkgever stuurde vorig jaar een mail waarin stond dat deelname verplicht was en dat als je niet mee wilde doen je bij hem moest melden. Ik ben gewoon niet gegaan en heb me ook niet gemeld, omdat ik dit bijzonder kinderachtig vond. Heb er ook niets meer over gehoord.
Moet wel erbij zeggen dat ik zeer gewaardeerd wordt door mijn werkgever en zij hebben al vaker aangegeven dat ze mij niet kwijt willen. Het gaat me dus gewoon om het principe!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Het is werktijd, dus ik neem aan van wel. Als je niet wilt zul je een verlofdag moeten nemen.
Dat moesten de werknemers die niet mee wilden op het bedrijfsuitje ook, of gewoon werken.
(Lees meer...)
anneliez
12 jaar geleden
Wanneer een bedrijfsuitje/sportdag onder werktijd wordt organiseert waarbij deelname van het personeel verplicht is, loopt de werkgever het risico ook aansprakelijk te worden gesteld door één van de werknemers voor eventuele, door hem of haar tijdens dit bedrijfsuitje opgelopen schade.

Niet verplichte bedrijfsuitje/sportdag, is als het in eigen tijd betreft, bijv na werktijd of in het weekend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staat niet in je functieomschrijving neem ik aan... Niet verplicht dus!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijns inziens kan dat.

Een sportuitje valt onder de noemer teambuilding. Bij goed werknemersschap hoort het bijwonen van teambuilding-sessies. Dat betekent dat jij niet zonder meer kan weigeren om die dag niet mee te gaan of niet te werken.

Tot hoever goed werknemersschap reikt lijkt me wel voor interpretatie vatbaar. Het lijkt me onredelijk om je te forceren om ook daadwerkelijk mee te doen. Dus stel dat het een voetbaltoernooi is en je gaat wel mee naar het veld, maar je weigert om het veld op te gaan, dan lijkt mij dat geen reden voor ontslag of berisping.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee,want een uitje is op vrijwillige basis, met de reden voor teambilding of gewoon voor de gezelligheid. daardoor snij je dus wel jezelf in de vingers als je niet mee gaat, kan verkeerde indruk wekken, bijv dat het je niet zo boeid allemaal etc
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding