Ziek zijn met 0-uren contract hoe werkt dat?

Ik ben met een 0-urencontract voor onbepaalde tijd werkzaam in de horeca over de laatste drie maanden gezien heb ik gemiddeld 148 uur gewerkt en over de laatste 6 maanden gemiddeld 138 uur. nou ben ik bang dat ik er door problemen op mijn werk straks een langere tijd thuis kom te zitten door mijn psychische gezondheid. wat zijn mijn rechten en plichten in het geval dat dit gebeurd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees eerst je CAO eens, daar moet het in staan.

Antwoorden (1)

Mocht je in de ziek worden, dan heb je in elk geval recht op doorbetaling van 70% van je laatstverdiende loon. Bij onregelmatige uren of bij een 0-urencontract, zal dan gekeken worden naar het gemiddeld aantal uren dat je werkte in de 13 weken voor je ziek werd. Soms geldt er een wachtdag (of soms 2) dit kun je nakijken in je CAO of je contract. Dit betekent dat je de wachtdag(en) nog niet krijgt doorbetaald, maar pas als je langer dan die wachtdag(en) ziek bent. Zo betalen werknemer en werkgever allebei mee aan ziekte. Je werkgever kan een aanvullende verzekering hebben waarbij voor een bepaalde tijd je loon wordt aangevuld tot meer dan die 70%, soms is dat 90% en soms 100%.

Je plichten zijn simpel: je moet er alles aan doen om zo snel mogelijk weer te gaan werken. De bedrijfsarts zal bij langdurig ziekte een reïntegratieplan met je opstellen, en je wordt geacht je daarvoor maximaal in te zetten.

Maar als je nu al verwacht dat je misschien langdurig thuis komt te zitten vanwege problemen op je werk, dan lijkt het me verstandig om pro-actief te zijn, en te proberen die problemen op te lossen. Als dit te maken heeft met je psychische gezondheid, schakel dan ook de bedrijfsarts in. Ook bij verzuim is voorkomen immers beter dan genezen.