na een uitspraak van de rechter schuldig zonder straf zou je dan alsnog bij de beveiliging kunnen werken omdat je geen straf hebt gehad?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

@ikdraaisdoor

Het gaat er denk ik niet om of je geen straf hebt gehad, maar of je schuldig bevonden bent.

Zie bron:
"Wie een strafbaar feit heeft gepleegd krijgt mogelijk geen 'Verklaring omtrent het Gedrag (VOG)'...."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schuldig zonder straf betekent dat de rechter vindt dat je weliswaar iets misdaan hebt, maar dat hetgeen je misdaan hebt, niet ernstig genoeg is om te bestraffen. Het gaat dan om zaken waarbij er door een 'slachtoffer' een aanklacht tegen iemand is ingediend, terwijl diegene eigenlijk geen letterlijke schade of leed heeft toegebracht.

De rechter houdt er in zo'n geval rekening mee dat er allerlei specifieke omstandigheden hebben meegespeeld die ervoor zorgen dat een straf niet op zijn plaats is.
Men noemt dit ook wel een rechterlijk pardon.

Geen straf betekent: geen strafblad.

In dat geval kun je zonder probleem ergens gaan werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schuldig is toch schuldig, met of zonder straf ?
Ik begrijp dit niet.
Als je in de beveiliging wilt gaan werken, dan heb je toch een verklaring omtrent gedrag (vroeger een verklaring omtrent GOED gedrag) nodig ?
Dan maakt het toch niet uit of je wel of geen straf hebt gehad, maar of je schuldig was, ja of nee ?