Ik ben minder gaan werken i.v.m. Zwagerschap/bevalling. Na een jaarcontract voor bevalling heb ik nog geen nieuw contract gehad wat zijn mijn rechten?

Eerst werkte ik 38 uur, nu overgegaan naar 24 uur. Alleen heb ik daar nog geen nieuw contract voor getekend. Ik heb er al meerdere malen om gevraagd, maar het wordt steeds vergeten. Net zoals bij andere collega's. In principe zou het weer een jaarcontract worden. Maar kunnen zij mij nu zomaar ontslaan of kan ik zomaar ontslag nemen? Wat zijn mijn rechten en/of plchten? Kan iemand mij helpen.

Toegevoegd na 1 uur:
Overigens hebben wij geen personeelafdeling i.v.m. klein bedrijf

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Door door te werken na een contract voor bepaalde tijd heb je nu stilzwijgende verlenging: Je hebt recht op een contract voor weer een jaar met dezelfde voorwaarden. Het is wel verstandig dat de mindering in uren wordt vastgelegd, maar deze plicht ligt bij je werkgever.

Je werkgever kan je dus niet zomaar ontslaan, maar hier staat tegenover dat jij door de stilzwijgende verlenging ook nog steeds verplicht bent om de afgesproken opzegtermijn in acht te nemen bij ontslag.

Jij bent niet verplicht om nu iets te doen, behalve je houden aan de gestelde arbeidsvoorwaarden. Persoonlijk zou ik contact op nemen met de personeelafdeling van je bedrijf. Op het moment ben je wel beschermd tegen ontslag, maar helderheid is natuurlijk voor alle partijen beter. Bovendien kan het zijn dat je werkgever door deze situatie niet meer voor jou verzekerd is.

Als je manager hier zelf niets aan doet, leg de vraag dan neer bij de personeelsafdeling. Voor de duidelijkheid kun je eerst bellen, en daarna een (eventueel aangetekende) brief sturen waarin je verwijst naar het gevoerde gesprek.