Welk is zwaarder: weekendwerk of nachtwerk?

Beste mensen,

ik heb een job in vooruitzicht en heb 2 mogelijkheden; ofwel weekendwerk ofwel nachtwerk.

Weekendwerk is om de week van 7u t.e.m. 19u en van 19u t.e.m. 7u (zaterdag en zondag), het wisselt elke week dus af; een week vroeg en een week laat... (in totaal 24u per week dus)

Nachtwerk is 5 dagen in de week; telkens van 23u t.e.m. 7u 's ochtends.

Ik zou het liefst in het weekend willen werken omdat dit maar 2 dagen in de week is en omdat ik denk dat nachtwerk zwaarder zal zijn.

Wat denken jullie hiervan?

P.S.: iemand enig idee welk van beiden het meeste verdient? Of is er weinig verschil?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Als je het lang doet is nachtwerk zeer ongezond.
Mensen zijn nou eenmaal geen nachtdieren.
Regelmatig is het ook niet want na 5 nachten werken heb je toch weer een "normaal" weekend.
Je herstelt beter van 1 nacht werken dan van 5.
Maarja, weekend is 24 uur en nacht is 40 uur.
Verder hangt het af van het soort werk ivm evt. weekend en nachttoeslagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik zou zelf kiezen voor nachtwerk omdat dat in ieder geval constant is. Daar went je bioritme wel aan, vervelender wordt 't als je per weekend ineens een halve dag moet wisselen tussen wakker zijn en slapen. Beetje 't idee van een jetlag dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
juist het wisselen zou niks voor mij zijn. ik ben al twee keer per jaar dagenlang van slag van het uur zomertijd/wintertijd
Hier is geen duidelijk antwoord op te geven omdat het een persoonlijke aangelegenheid is. Ik zelf werk het liefste nachtdienst. Het verdient beter, geen grote bazen die s'nachts er zijn en dus aan je kop komen zeuren, tijd schiet lekker op, je kunt overdag nog wat doen als je op tijd opstaat. Je bent voor het weekeinde lekker vroeg klaar en dus veel tijd.

Anderzijds heb ik collega's die elke nachtdienst weer vermoeiender op komen draven. Ze kunnen niet slapen overdag of moeten lang opblijven om kind naar school te brengen en op tijd weer ophalen. De buren draaien hard muziek en er zijn dus veel oorzaken van vermoeidheid.

Als je rustig woont en je hebt betreft kinderen een goede regeling (als je kinderen hebt natuurlijk) en je kunt goed tegen s'nachts werken dan zou dat mijn voorkeur zijn.

Toegevoegd na 11 minuten:
Doordat nachtwerk als meer belastend wordt beschouwd zijn er ook aangepaste regels omtrent werken in de nachtdienst. Deze vind je in de link.