Fraude gepleegd, kan ik reiskosten nog terugvragen?

Ik heb dus fraude gepleegd op mijn oude werk. Ik moet dus alles terug betalen, alleen ik heb nog reiskosten openstaan. Ik kreeg mijn reiskosten wel altijd vergoed. Ik werkte bij een groot bedrijf dus waarschijnlijk stond het ook in mijn contract.

Kom alsjeblieft niet aan met opmerkingen als: ''waarom zou ik iemand helpen die fraude heeft gepleegd"?

Ik ben er juist mee bezig omdat ik mijn leven weer wil oppakken.

alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K

Antwoorden (4)

Mijn antwoord:
uiteraard moet je alles wat je je 'wederrechtelijk hebt toegeëigend' terugbetalen.

Als in je contract met de oude werkgever het recht op een reiskostenvergoeding was opgenomen, dan heb je daar recht op zolang je aan de voorwaarden voor die vergoeding voldeed. (Reizen dus...) Daar doet een ontslag of vertrek met wederzijds goedvinden niets aan af. Als het goed is, is die reiskostenvergoeding opgenomen in de eindafrekening van het bedrijf. Waar ook het laatste salaris in is vermeld, het evenredig deel van de vakantietoeslag, de uitbetaalde vakantiedagen enz.

Als het bedrijf het 'handig' had aangepakt hadden ze een berekening voor jou gemaakt waarin alle bovenstaande zaken waren opgenomen, daarin ook (netto-inhouding) het fraudebedrag vermeld en de (ongetwijfeld negatieve) uitkomst van die berekening door jou laten terugbetalen.
Computoon
11 jaar geleden
Over de tijd voordat je fraude gepleegd had, heb je in principe nog recht op je loon en als daar inderdaad ook (contractueel) reiskosten bij horen heb je daar in beginsel ook nog recht op.

Echter, ik weet niet wat voor fraude je hebt gedaan. Maar als je bijvoorbeeld geld of goederen hebt verduisterd of valse gegevens hebt ingevuld waardoor je onterecht bent verrijkt kan dat natuurlijk wel verrekend worden.
Of misschien heeft het bedrijf wel naamschade etc. opgelopen zodat je misschien nog blij moet zijn geen extra claim te krijgen. Bij blijvende problemen en onduidelijkheid kun je misschien informatie inwinnen bij het Juridisch loket en vele grotere steden te vinden.

Misschien nog een tip: ik vind het goed dat je je leven weer wilt oppakken, dat is niet makkelijk, grijp die tweede kans!....maar om je dan gangster te noemen?? Maak er dan gaanster van of zoiets. Maar goed, het is (hopelijk) maar een naam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gangster,

Het is niet duidelijk om wat voor fraude het gaat. Ik denk dat er toch een enorm verschil is tussen een miljoen stelen van een bedrijf of een paar pennen in je zak steken.

Reiskosten worden in het algemeen gewoon vergoed, maar ik weet dus niet waarom je dit zou moeten terugbetalen. Dat hangt af van wat de fraude inhield.

Deels off-topic:
En als je toch je leven wilt oppakken, is het een idee om een ander gebruikersnaam te nemen. Gangster betekent crimineel, het is niet stoer en geeft mij ook niet het gevoel dat je een beter mens probeert te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ligt er denk ik een beetje aan. Heb je fraude gepleegd met je reiskosten.. Dan wordt het lastig...