Kan je bij een sollicitatiegesprek vragen hoeveel andere sollicitanten voor een gesprek zijn uitgenodigd, dus hoeveel "concurrenten" je hebt?

Of hoort dat niet?

Toegevoegd na 1 week:
Bij het sluiten van de vraag: Dank voor de antwoorden!

Ik heb gemerkt dat de meningen over mijn idee erg verdeeld zijn. Goed om te weten!

Antoni
11 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

Je gaat voor jezelf en niet voor het aantal sollicitanten dat er komen. Als je het echt wilt weten kun je beter iets zeggen zoals: ,,Is dit een gewild beroep?" Het vragen naar het aantal sollicitanten kan negatief vallen, ze kunnen bijvoorbeeld denken dat je strijdlustig bent en iedereen wil 'verslaan' in plaats van dat je laat zien dat je graag in een teamverband wil werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Boeiende invalshoek + Liefs en Big Smile van me

Andere antwoorden (5)

Je kunt het altijd vragen. Verdiep je ook in het bedrijf waar je solliciteerd. Wordt altijd gewaardeerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een beetje " bijdehante" vragen stellen is helemaal niet raar. Zelf vind ik een heel belangrijk dat je laat weten dat je op de site van het bedrijf bent geweest. Probeer daar een compliment op te geven. Vinden ze vaak ook belangrijk. Noem iets wat je is opgevallen. Succes !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kun je gerust vragen. Net zoals je ook gerust kunt vragen (als dat uit de vacature niet duidelijk is) of de vacature ontstaan is door vertrek van iemand of door uitbreiding.
Als een bedrijf een erg snelle doorlooptijd van personeel heeft (zie advertenties van dat bedrijf), is er vaak iets niet goed.
Computoon
11 jaar geleden
Tuurlijk kun je dat vragen. Toont alleen maar aan dat je echt geïnteresseerd in de baan. Bij mij was het zo dat ze het er zelf al bij zeggen hoeveelste je bent :')
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan je vragen maar indien je bij mij zou komen solliciteren en je zou deze vraag stellen dan zou ik dat als een teken van gebrek aan vertrouwen in jezelf ervaren.

Indien jij zeker bent van je stuk dan heeft het aantal sollicitanten ten eerste helemaal géén belang en bovendien zie je anderen dan nooit als concurrenten maar toekomstgericht als mogelijke collega's.

Ik heb vroeger meerdere sollicitatiegesprekken gevoerd. Zowel vragende als biedende partij.
Je maakt naar mijn mening de beste indruk als je jouw vragen uitsluitend tot de essentiële werking van het bedrijf of tot de essentie van de open vacature beperkt.

Verder concentreer je je gewoon op de vragen die men aan jou stelt.
Wijkt degene die het sollicitatiegesprek afneemt zelf af van deze punten dan kan je daar vooralsnog in meegaan
maar...
let op want vaak is dit een bewuste strategie om te doorprikken of je écht gemotiveerd bent of niet. Niet zelden beginnen sollicitanten op zo'n onbewaakt socialize-moment te roddelen over anderen en dan ben je bij voorbaat uitverkoren om elders te gaan solliciteren ;-)

Hou je dus gefocust op de ware reden waarom je die bepaalde job wenst en ga pas solliciteren als je het gevoel hebt dat deze vacature écht bij jou past. Dat op zich is de beste motivatie en dat voelt men in een bedrijf.

Op deze wijze heb ik, op één na, al mijn sollicitatiegesprekken weten belonen met de door mij begeerde job. Die ene keer toen het mis ging zat mijn motivatie op een subtiele wijze 'fout' en dat heb ik dan zelf moeten verantwoorden bij de firma want zij zagen het nog steeds niet waarover ik in de laatste ronde struikelde. Zij wilden mij absoluut een herkansing geven voor de finale ronde. Daarvoor heb ik dus bedankt omdat het plaatje voor mij nooit zou geklopt hebben.

Wees dus over heel de lijn eerlijk met anderen maar ook met jezelf. Ken en erken jouw limieten en weet hoever je daar maximaal kan aan tornen zonder uit balans te geraken want dat te weten van jezelf is jouw absolute sterke!

Liefs, Succes en Mega Big Smile van me