"Geen onnodig beroep op bijstand doen

Van u wordt verwacht dat u alles doet of nalaat om een beroep op bijstand te voorkomen. Doet u dat niet of in onvoldoende mate, dan doet u een onnodig beroep op bijstand. In juridische termen wordt dan gezegd dat sprake is van een tekortschietend besef van verantwoordelijkheid voor de voorziening in het bestaan . Daarvan is sprake als u het beroep op bijstand had kunnen voorkomen, maar ook als u eerder een beroep op bijstand doet dan eigenlijk nodig is.

Voorbeelden tekortschietend besef van verantwoordelijkheid

Voordat u bijstand aanvroeg had u werk, maar u bent dat door eigen schuld kwijtgeraakt.
U heeft uw ontslag niet aangevochten, terwijl uw ontslag waarschijnlijk niet rechtsgeldig was.
Voordat u bijstand aanvroeg had u vermogen, en u heeft dat te snel opgemaakt.
U had eigenlijk recht op een andere uitkering, maar door eigen schuld heeft u dat niet (meer).
U heeft het eigendom van een waardevolle zaak (bijvoorbeeld een huis of een auto) overdragen aan iemand anders zonder een (redelijke) prijs te vragen, terwijl u wist dat u op korte termijn zou zijn aangewezen op bijstand.
U bent kortgeleden gescheiden en u bent akkoord gegaan met een voor u (erg) nadelige verdeling.
U heeft afstand gedaan van een door de rechter toegekende alimentatie.
U heeft geld dat eigenlijk bedoeld was voor uw levensonderhoud (bijvoorbeeld een ontslagvergoeding) gebruikt voor het aflossen van schulden, waardoor u eerder bijstand moet aanvragen dan nodig was.

Gevolgen van het onnodig een beroep op bijstand doen

Doet u een onnodig beroep op bijstand, dan kan de gemeente u een waarschuwing geven, de bijstand geheel of gedeeltelijk verlenen in de vorm van een lening en/of uw bijstandsuitkering verlagen ."
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Aanvragen kan altijd. De kans dat je gekort wordt is aanwezig omdat je zelf ontslag hebt genomen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt een hele grote kans dat je het niet krijgt of een aantal procent bijvoorbeeld 33 % van je oude inkomsten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Een bijstands uitkering heeft niets met je vorige salaris te maken.
Nee, bij mijn weten niet, want je bent dan 'verwijtbaar werkeloos'. Je hebt immers ontslag genomen. Grote kans dat je aanvraag niet in behandeling genomen wordt. Geldt ook voor WW. Die had je dan eerst aan moeten vragen (en dan je eventueel opgebouwde rechten 'opmaken' voor je in de bijstand komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je langer dan 6 maanden gewerkt heb, kan je WW aanvragen.
Dan geldt echter ook, dat je niet verwijtbaar werkloos moet zijn
in principe heb je geen recht op bijstand als je zelf ontslag genomen hebt... echter als er een goede, hoewel ongegronde, reden zou zijn, bijvoorbeeld seksuele intimidatie of bedreiging, waardoor je, ondoordacht weliswaar maar toch, ontslag heb genomen, zou er waarschijnlijk een uitzondering gemaakt kunnen worden...

het is dan dus zeker afhankelijk van de omstandigheden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar tenzij er verzachtende omstandigheden zijn (als je bijvoorbeeld ontslag nam doordat je het werk niet aankon vanwege ziekte, als je ernstig gepest werd op je werk, etc.) krijg je dan wel een maatregel opgelegd. Dit houdt in dat de eerste paar maanden je uitkering verlaagd wordt. Dit kan betekenen dat je uitkering met 100% verlaagd wordt. Na het verlopen van de tijd waarin de maatregel gold, krijg je dan - mits je voldoet aan alle voorwaarden - wel een volledige bijstandsuitkering.

Om de één of andere reden wordt heel vaak gezegd dat je geen recht zou hebben op Bijstand wanneer je verwijtbaar werkloos bent. Dit is niet juist. Je hebt dan vrijwel nooit recht op WW, maar je hebt in beginsel wél recht op Bijstand. Alleen als je inderdaad verwijtbaar werkloos bent, zul je dus wél te maken krijgen met een maatregel. De Bijstand is het allerlaatste vangnet dat we hebben in Nederland. Daarom wordt van de burgers de verantwoordelijkheid gevraagd om hier alleen gebruik van te maken wanneer het echt niet anders kan. Maar andersom betekent dit ook dat een burger die aan de voorwaarden voldoet, altijd recht heeft op dit vangnet als minimale uitkering voor de kosten van je levensonderhoud.

Lees bijvoorbeeld:
"Gevolgen van verwijtbaar werkloos worden

Bent u verwijtbaar werkloos geworden, dan wordt uw uitkering geheel of gedeeltelijk geweigerd.

Heeft u geen recht op WW omdat u verwijtbaar werkloos bent, dan kunt u recht hebben op een bijstandsuitkering. Uw bijstandsuitkering kan wel verlaagd worden omdat u er zelf verantwoordelijk voor bent dat u geen recht heeft op een WW-uitkering. "
Bron: http://www.rechtopww.nl/inhoud?pid=1254

"Bijstand na een afgewezen WW-aanvraag

Als uw WW-aanvraag is afgewezen en u dus geen recht heeft op WW, dan kunt u recht hebben op een bijstandsuitkering. Voor het recht op bijstand is ook van belang waarom uw WW-aanvraag is afgewezen. De reden van de afwijzing kan gevolgen hebben voor het recht op bijstand. U kunt recht hebben op bijstand in de volgende situaties:
-U bent verwijtbaar werkloos
In deze situatie kan uw bijstandsuitkering wel verlaagd worden omdat u er zelf verantwoordelijk voor bent dat u geen recht heeft op een WW-uitkering"
Bron: http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud?pid=4
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+2 Lies12
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou dan ook tenminste één van de twee plusjes ook werkelijk kunnen geven, samuel1304......