Ben je in bepaalde beroepsgroepen verplicht pensioen te betalen aan een specifiek pensioenfonds?

Stichting Pensioenfonds voor Fysiotherapeuten zegt op haar website dat je verplicht bent aan hen pensioen te betalen.
Kan een pensioenfonds je dit verplichten? Ook als je beginnend fysiotherapeut bent en maar enkele uren per week werkt?

Wat kan het pensioenfonds doen al je niet aan deze eisen voldoet?

Bron:
https://www.fysiopensioen.nl/Uw_pensioen/Pages/default.aspx

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja dus het staat ook duidelijk op de website. Je wilt later als met pensioen gaat toch ook verder leven. Dus daarom deze verplichting.
11 jaar geleden
Met het pensioenfonds fysiotherapeuten schijnt iets bijzonders aan de hand te zijn, want de premies zijn zo hoog. Hier vind je een petitie die al 616 keer is ondertekend.
http://petities.nl/petitie/te-hoge-fysiotherapie-pensioenfondspremie

In bepaalde beroepsgroepen is de pensioenregeling wettelijk geregeld en ben je als werknemer gewoon verplicht om deel te nemen. (Overheid, gezondheidszorg, metaal etc.)

Als dat niet zo is, dan is je werkgever wel verplicht om je een pensioenregeling aan te bieden, maar ben jij in principe niet verplicht om deel te nemen. Maar daar is dan ook alles mee gezegd, want het wordt een enorm gedoe om er toch onderuit te komen. De pensioenverzekeraar zal zware druk uitoefenen op je werkgever, en je werkgever zal zware druk uitoefenen op jou, om toch deel te nemen. Dat zal de sfeer op de werkvloer niet bevorderen.

Dat komt, omdat je werkgever een zeer uitgebreid contract op moet stellen, waarin echt alles tot in de puntjes, zonder enige mogelijk misverstand, geregeld moet worden, dat jij echt begrijpt wat je doet, en je werkgever je precies heeft uitgelegd wat de konsekwenties zijn. Staat er maar één zinnetje in dat contract fout, en een werknemer stapt later naar de rechter om toch aanspraak te maken op pensioen dan krijgt de werknemer al snel gelijk. Bovendien moet je werkgever je jaarlijks er aan blijven herinneren, dat je geen pensioen opbouwt, en je steeds opnieuw vragen of je echt niet deel wilt nemen. Je begrijpt zelf wel, dat werkgevers hier echt geen zin in hebben.

Er is maar één mogelijkheid om op een niet al te gecompliceerde manier vrijstelling te krijgen, en dat is als je gemoedsbezwaard bent. Vaak gebeurt dit op religieuze gronden. Als je aan kunt tonen dat je ook een vrijstelling hebt voor je zorgverzekering en je verplichte WA autoverzekering, dan krijg je ook een vrijstelling voor deelname in het pensioenfonds.

Overigens ben je een dief van je eigen portemonnee, om niet deel te nemen. Je ontvangt wat meer loon, maar je loopt het deel (meer dan de helft) dat door je werkgever wordt betaald (later) mis. Een hoge premie is nu vervelend, maar later heb je er echt profijt van.