Als je ziek bent en je krijgt een nieuw contract aangeboden met minder uren. Als je dit weigert heb je dan nog recht op zw of ww geld?

Ik heb een 40 uur contract, maar werk maar voor 5%. Ben niet in staat om nu meer te werken. (ivm behandelingen)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Als jij een vast contract hebt, mag je dit weigeren. Ze mogen je contract niet verlagen als/omdat jij ziek bent. Ze mogen je om die reden ook niet ontslaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb nog geen vast contract. Ik heb nu 3 jaar contracten gehad.

Het beste antwoord

Als je een contract hebt (voor bepaalde tijd of onbepaalde tijd, dat doet er nu niet toe) waarin staat dat het voor 40 uur geldt, dan moet de werkgever deze 40 uur betalen. Ook bij ziekte. Uiteraard moet je wel meewerken met de 'reïntegratiemaatregelen'.

Alleen met wederzijds goedvinden tussen werkgever en werknemer kan een nieuw contract, met afwijkende tijden, worden aangegaan (wat ik nooit zou doen in dit geval.)

Gedurende de eerste twee jaren van ziekte heeft de werkgever een plicht tot loondoorbetaling (70% van het loon, en minimaal het minimumloon in het eerste jaar, als dat hoger is dan 70% van het loon).

Ben je ziek terwijl een contract voor bepaalde tijd afloopt, dan loopt als regel de ziekteuitkering via het UWV door.

Kortom, niet akkoord gaan met dit aanbod, tenzij je zelf minder uren wilt werken als je beter bent.
Computoon